سبد خرید

راهنمای انتخاب رشته هنر کنکور

راهنمای انتخاب رشته هنر کنکور

انتخاب رشته هنر کنکور برای داوطلبان متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه ها بسیار اهمیت دارد و لازم است تا برای موفقیت در این مسیر تحصیلی و تضمین آینده شغلی، رشته های مورد علاقه و مطابق با استعداد داوطلب انتخاب شوند.

به دلیل این که انتخاب رشته تنها بر اساس علاقه ملاک نیست و توجه به نکات دیگر نیز مهم است، ما در آکامی، مقاله ای رو برای شما داوطلبان کنکور هنر تهیه کردیم که به شما در انتخاب هر چه بهتر رشته مورد نظر شما با توجه به رتبه ای که به دست آوردید، کمک می کند.

تفسیر کارنامه برای انتخاب رشته هنر کنکور

اولین مرحله در انتخاب رشته هنر در دانشگاه ، ورود به نشانی اینترنتی www.sanjesh.org سازمان سنجش برای دریافت کارنامه خود است تا از روی اطلاعات مندرج در آن متوجه شوید که در میان داوطلبان کنکور هنر، چه رتبه و ترازی به دست آورده اید و این که آیا مجاز به انتخاب رشته کنکور در دوره های تحصیلی هستید یا خیر.

بنابراین، شما داوطلبان ابتدا لازم است تا با بخش های مختلف در کارنامه هنر آشنا شوید تا بتوانید به درستی آن را تحلیل کنید.

1. اطلاعات ثبت نام و آزمون

تفسیر کارنامه انتخاب رشته هنر در دانشگاه

 

همانطور که می بینید، در بخش اول از کارنامه هنر با اطلاعات مربوط به شناسنامه و اطلاعات ثبت نامی نظیر شماره پرونده، معدل و سهمیه در منطقه رو به رو می شوید.

درستی اطلاعات این بخش در انتخاب رشته هنر کنکور به قدری مهم است که می تواند شانس قبولی در کنکور هنر شما رو تحت تاثیر قرار دهد. پس قبل از هر کاری، ابتدا از صحت این اطلاعات مطمئن شوید و در صورتی که مغایرتی مشاهده کردید آن را از طریق راه های ارتباطی با سازمان سنجش در میان بگذارید.

سازمان سنجش بر روی تطابق اطلاعات انتخاب رشته هنر در دانشگاه بسیار حساس است و عدم مطابقت این اطلاعات با واقعیت رو پیگیری می کند. این موضوع زمانی مشخص می شود که شما در کارنامه خود، سهمیه منطقه خود را به جای 2، منطقه 3 ببینید یا معدل کتبی تان به اشتباه درج شده باشد؛ بنابراین، چون نمره معدل و سهمیه مناطق بر روی رتبه شما در سهمیه و ترازتان تاثیر می گذارد، عدم تطابق آن برای شما مشکلاتی به وجود می آورد.

همچنین، اطلاعات مربوط به بخش ناحیه و قطب بومی شما نیز اهمیت دارد که بر اساس محلی که در آن متولد شده اید، تعیین می شود.

2. وضعیت علاقه مندی داوطلب بر اساس تقاضانامه

دوره های غیرانتفاعی و پیام نور در شانس قبولی در کنکور هنر

 

دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور از دانشگاه های غیر رایگانی هستند که بر اساس شرایط قبولی در کنکور هنر این دانشگاه ها و برای انتخاب کدرشته محل های آن بایستی در زمان ثبت نام کنکور، سریال علاقه مندی این مراکز رو خریداری می کردید؛ بنابراین، اگر سریال علاقه مندی رو تهیه کردید این بخش برای شما با توجه به رتبه تان به مجاز یا غیرمجاز تغییر می کند.

از طرف دیگر، عنوانی با نام کارمندی نیز در این بخش وجود دارد که مربوط به کارمندان وزارت علوم و تحقیقات و سازمان های وابسته به آن است و برای 10 درصد از کدرشته های خاص در دوره نوبت دوم دانشگاه و با شرط سنی زیر 35 سال در نظر گرفته شده است.

3. دوره های تحصیلی مجاز و غیر مجاز

دوره های تحصیلی مجاز و غیرمجاز در انتخاب رشته هنر

 

این قسمت در کارنامه برای انتخاب رشته هنر کنکور ، از اطلاعات مهمی برخوردار است و نشان می دهد که بر اساس رتبه و تراز کسب کرده، چه وضعیتی از لحاظ مجاز و غیر مجاز در هر یک از دوره های تحصیلی اعم از روزانه و نوبت دوم، مجازی و پردیس، فرهنگیان و تربیت معلم یا غیرانتفاعی و پیام نور دارید.

در صورتی که در هر کدام از این دوره ها با عبارت غیرمجاز روبه رو شدید، مطابق دفترچه انتخاب رشته هنر ، امکان انتخاب رشته در آن دوره و شانس قبولی در کنکور هنر برای شما وجود نخواهد داشت.

همچنین، توجه داشته باشید که تنها مجاز شدن در این دوره های تحصیلی، از شرایط قبولی در کنکور هنر نخواهد بود؛ چرا که ممکن رتبه شما در بخش اعلامی چندین برابر ظرفیت از سازمان سنجش قرار داشته باشد و با تکمیل ظرفیت دانشگاه ها، شانس قبولی شما نیز کم شود.

از طرف دیگر، در نظر داشته باشید که قبول شدن در دوره روزانه دانشگاه ها و انتخاب رشته نکردن برای کدرشته محل های آن می تواند شما رو تا یکسال از شرکت در آزمون سراسری روزانه و انتخاب رشته هنر در دانشگاه روزانه محروم کند.

4. وضعیت رتبه و نمره کل در زیرگروه هنر

جدول رتبه بندی شرایط قبولی در کنکور هنر

 

این قسمت از کارنامه گروه هنر از بخش های مهمی است که وضعیت رتبه بندی داوطلب در سهمیه و تراز کلی او را در زیرگروه های مختلف نشان می دهد.

زیرگروه ها در انتخاب رشته هنر کنکور شامل زیرگروه های یک تا پنج است و مقادیر رتبه ها با توجه به هر زیرگروه، متفاوت است. معرفی رشته های دانشگاهی در این زیرگروه ها عبارتند از:

  • زیرگروه یک از گروه هنر شامل رشته های پرطرفداری مثل گرافیک، عکاسی، نقاشی، ارتباط تصویری، صنایع دستی، طراحی صحنه، مجسمه سازی، فرش، طراحی و ساخت طلا و جواهر، طراحی لباس و … است.
  • زیرگروه دو شامل رشته های باستان شناسی، مرمت بناهای تاریخی، طراحی صنعتی و هنر اسلامی است.
  • زیرگروه سه به رشته های مرمت آثار تاریخی و موزه اشاره دارد.
  • زیرگروه چهار شامل رشته هایی مانند بازیگری، ادبیات نمایشی، سینما، نمایش عروسکی و کارگردانی تلویزیون است.
  • زیرگروه پنج مربوط به رشته های آهنگسازی، نوازندگی موسیقی ایرانی، نوازندگی موسیقی جهان و موسیقی نظامی است.

همانطور که شما داوطلبان هم در کارنامه خود مشاهده می کنید، مقدار رتبه ها در هر زیرگروه متفاوت است که علت آن ضریب های متفاوت دروس مختلف در هر زیرگروه است. به طور مثال، درک عمومی هنر و خلاقیت تصویری تجسمی در زیرگروه یک از ضریب بالاتری نسبت به زیرگروه های دیگر برخوردار است.

در ادامه، بخش های مختلف این جدول را برای بیشتر شدن درصد موفقیت شما در انتخاب رشته هنر کنکور بررسی کنیم:

ردیف اول: در این ردیف، درصدهای موثر سوابق تحصیلی دیپلم که از سمت سازمان سنجش مشخص شده و می تواند بر روی رتبه و تراز شما داوطلبان تاثیرگذار باشد را نشان می دهد. این میزان درصد بر اساس نوع دیپلم و کنکوری که شما داوطلبان شرکت کرده اید تعیین می شود. به عنوان مثال اگر شما مدرک دیپلم ریاضی یا تجربی دارید و کنکور مربوط به گروه هنر رو شرکت کردید، این تاثیر معدل در زیرگروه های مختلف از 7 تا 8.93 درصد بر روی تراز شما اعمال می شود.

ردیف دوم: این ردیف نیز به مقدار تاثیرگذاری سابقه تحصیلی پیش دانشگاهی داوطلبان گروه هنر اشاره دارد که می تواند حداکثر 5 درصد برای زیرگروه های مختلف تعیین شود.

ردیف سوم: این ردیف نشان دهنده رتبه داوطلب در سهمیه با توجه به تعداد شرکت کنندگان کنکور است که شانس قبولی در کنکور هنر را برای هر داوطلب تعیین می کند.

با مشاهده این رتبه می توانید متوجه شوید که در میان داوطلبان متقاضی کنکور هنر، چه رتبه ای در سهمیه منطقه خود کسب کرده اید.

پس برای این که بتوانید درصد قبولی خودتون رو در انتخاب رشته هنر در دانشگاه بالا ببرید نیاز دارید تا آخرین رتبه قبولی هنر مربوط به کارنامه سال های قبل کنکور رو بررسی کنید.

ردیف چهارم: در این بخش، شما داوطلبان می توانید رتبه کشوری خودتون که بدون اعمال سهمیه است رو مشاهده کنید. از آنجایی که رشته های مختلف گروه هنر پذیرش کشوری دارند بنابراین، اطلاعات این ردیف برای انتخاب رشته هنر کنکور تاثیر بسزایی دارد.

ردیف پنجم: این ردیف مربوط به نمره کل یا تراز شما داوطلبان است که تاثیر خیلی زیادی بر روی رتبه در سهمیه شما دارد و از میانگین درصدهای نمرات و سوابق مختلف تحصیلی شما به دست می آید.

معیار تراز نشان می دهد که کسب درصدهای بالا در دروس سخت، ارزش بیشتری نسبت به کسب همان درصدها در دروس آسان دارد و این به میزان عدالت رتبه بندی داوطلبان و ایجاد توازن کمک می کند.

ردیف ششم: این ردیف نیز نحوه تاثیرگذاری سوابق تحصیلی و معدل رو بر روی نمره کل یا تراز شما داوطلبان برای انتخاب رشته هنر مشخص می کند.

5. نمره خام دروس گروه هنر

نمرات خام دروس در انتخاب رشته هنر با سوابق تحصیلی

 

این قسمت از نتایج کارنامه گروه هنر به میزان درصدهای نمرات خام از دروس اختصاصی هنر اشاره دارد که با توجه به تعداد جواب های صحیح یا غلط شما سنجیده می شود و نمرات آن بر رتبه و تراز نهایی شما تاثیر می گذارد.

6. رتبه کل و آخرین رتبه قبولی هنر

رتبه کل و آخرین رتبه قبولی هنر مجاز شده

 

این قسمت از کارنامه گروه هنر مربوط به وضعیت کلی شما داوطلبان با توجه به بیشترین نمراتتان در زیرگروه های ردیف های جدول رتبه بندی 3، 4 و 5 است. از آنجایی که این بخش صرفا برای نشان دادن این اطلاعات گنجانده شده است، بنابراین داده های آن در انتخاب رشته هنر کنکور یا انتخاب رشته دانشگاه آزاد هنر تاثیری ندارد.

تنها ستون مربوط به آخرین رتبه قبولی هنر و مجاز شده در این گروه آزمایشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که نتایج آن از شرایط قبولی در کنکور هنر است. یعنی اگر مقدار این قسمت از رتبه شما در سهمیه بیشتر باشد، شما مجاز به انتخاب رشته هنر در دوره های تحصیلی مربوطه خواهید شد اما در صورتی که مقدار آخرین رتبه مجاز هنر، کمتر از رتبه شما باشد، قطعا مجاز به انتخاب رشته نخواهید بود.

7. انتخاب رشته دانشگاه آزاد هنر

کد دسترسی مربوط به انتخاب رشته دانشگاه آزاد هنر

 

داشتن این کد دسترسی برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد هنر زمانی که وارد سایت دانشگاه آزاد به آدرس www.azmoon.org می شوید، الزامی است.

اما برای این که بتوانید با شرایط انتخاب رشته دانشگاه آزاد با کنکور و انتخاب رشته هنر بدون کنکور بیشتر آشنا شوید، ادامه مطلب از آکامی رو برای پی بردن به تفاوت های این دو دنبال کنید.

در انتخاب رشته دانشگاه آزاد هنر، شما با حق انتخاب 20 کدرشته محل می توانید مراحل ساده و کمتری از انتخاب رشته دانشگاه سراسری داشته باشید و همانند انتخاب رشته هنر کنکور سراسری، به اولویت بندی کدرشته ها بپردازید.

اما در انتخاب رشته هنر بدون کنکور ، تفاوت هایی در پر کردن فرم انتخاب رشته هنر برای شما داوطلبان وجود دارد؛ به این صورت که تعداد حق انتخاب های شما می تواند با خرید هر کارت اعتباری از یک انتخاب تا نامحدود تغییر کند.

از طرف دیگر، پذیرش رشته های بدون کنکور در انتخاب رشته هنر با سوابق تحصیلی و معدل شما داوطلبان صورت می گیرد و دیگر رتبه در سهمیه تان اهمیتی در انتخاب رشته شما نخواهد داشت. این امکان به خصوص برای داوطلبان متقاضی که در کنکور هنر نتوانستند شرکت کنند بسیار مفید است.

همچنین از دیگر مزایای انتخاب رشته هنر با سوابق تحصیلی و بدون کنکور این است که داوطلبان می توانند علاوه بر انتخاب رشته از کدرشته های مربوط به گروه آزمایشی هنر از دیگر کدرشته های سایر گروه های آزمایشی نیز انتخاب رشته کنند.

تاثیر سهمیه مناطق بر شانس قبولی در کنکور هنر

انتخاب رشته هنر کنکور مطابق سهمیه های اعلامی از سوی سازمان سنجش و درج شده در دفترچه انتخاب رشته هنر صورت می گیرد. این سهمیه ها شامل سهمیه مناطق یک تا 3، سهمیه های ایثارگری، رزمندگان و خانواده شهدا و مناطق محروم می شود که در ادامه به توضیح هر یک از آن ها می پردازیم.

1. سهمیه منطقه یک

سهمیه منطقه یک در انتخاب رشته هنر کنکور متعلق به دانشگاه های معتبر در شهرهای بزرگ مثل تهران، تبریز، مشهد، شیراز و اصفهان است که از سهمیه های اصلی با میزان رقابت بالا در آن به حساب می آید.

از شرایط قبولی در کنکور هنر با سهمیه یک این است که نیاز دارید تا رتبه نسبتا بهتری از سهمیه مناطق 2 و 3 به دست بیاورید تا درصد قبولی شما در انتخاب رشته هنر بیشتر شود.

البته باید این نکته از سهمیه یک رو در نظر داشته باشید که ظرفیت پذیرش در این سهمیه کمتر از منطقه 2 و بیشتر از منطقه 3 است.

2. سهمیه منطقه دو

سهمیه منطقه دو به عنوان سهمیه ای با تقاضای بیشتر شناخته می شود؛ چرا که به دلیل ظرفیت پذیرش بالایی که نسبت به سهمیه های منطقه 1 و 3 دارد، داوطلبان بیشتری را برای رقابت در این سهمیه به سمت خود می کشاند.

همچنین، این سهمیه شامل ناحیه های 4، 6، 7، 9 است و شانس قبولی در کنکور هنر را در این منطقه با رتبه های پایین تر از منطقه یک برای داوطلبان کنکور هنر فراهم می کند.

3. سهمیه منطقه سه

انتخاب رشته هنر با سوابق تحصیلی و بر اساس سهمیه 3 نسبت به مناطق دیگر که ظرفیت بالاتری دارند ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد. اما باید این نکته را در نظر بگیرید که شما داوطلبان با نمرات و درصدهای پایین نسبت به دیگر مناطق به راحتی می توانید رتبه بهتری کسب کنید. به طور مثال داوطلبی که رتبه در سهمیه او در کنکور هنر عدد 2300 و رتبه در منطقه دو او 1800 شده است، این داوطلب قطعا رتبه زیر چهار رقمی در منطقه 3 برای انتخاب رشته هنر کنکور خواهد داشت.

4. سهمیه ایثارگران

از جمله سهمیه های مربوط به ایثارگران شامل سهمیه های 5 و 25 درصدی است که مطابق دفترچه انتخاب رشته هنر از قوانین مشخصی پیروی می کند. این قوانین به صورت زیر است:

  • به دست آوردن 70 درصد تراز آخرین رتبه قبولی در سهمیه آزاد برای استفاده از سهمیه 5 و 25 درصدی ایثارگری لازم است.
  • مطابق قوانین سازمان سنجش، 5 و 25 درصد از ظرفیت مجاز برای کدرشته ها به ترتیب متعلق به سهمیه 5 و 25 درصدی ایثارگری است.
  • داطلبانی که مشمول سهمیه های ایثارگری می شوند می توانند علاوه بر سهمیه خود، از سهمیه منطقه نیز استفاده کنند.
  • در صورت تکمیل ظرفیت نشدن سهمیه 25 درصدی، ظرفیت های باقی مانده آن به داوطلبین مشمول سهمیه 5 درصدی می رسد. با توجه به این که مشمولین سهمیه 25 درصدی تعدادشان کم است، امتیاز ویژه ای برای سهمیه 5 درصدی برای افزایش شانس قبولی در کنکور هنر به حساب می آید.
  • داوطلبان مشمول سهمیه 25 درصدی از کمک هزینه های تحصیلی برای تحصیل رایگان در دانشگاه شبانه یا آزاد و تحصیل با تخفیف شهریه در دانشگاه پردیس خودگردان بهره مند می شوند.

5. سهمیه خانواده شهدا و رزمندگان

یکی دیگر از سهمیه ها برای انتخاب رشته هنر در دانشگاه، سهمیه مربوط به خانواده شهدا و رزمندگان است که دارای قوانین مخصوص به خود است.

  • داوطلبینی که مشمول سهمیه خانواده شهدا و رزمندگان می شوند، بایستی به ترتیب در تراز و نمره کل قبولی آخر سهمیه آزادشان، نمرات 70 و 75 درصدی کسب کرده باشند.
  • داوطلبینی که حداقل 6 ماه در جبهه بودند از سهمیه رزمندگان برخوردار می شوند.
  • سهمیه خانواده شهدا به پدر و مار شهید، برادر و خواهرش تعلق دارد.
  • در هر دو سهمیه رزمندگان و خانواده شهید، علاوه بر سنجش سهمیه، سهمیه مناطق آن ها هم در نظر گرفته می شود.
  • از نظر ظرفیت پذیرش در این سهمیه، بعد از تعلق گرفتن سهمیه های 5 و 25 درصدی ایثارگری، ظرفیت این سهمیه محاسبه می شود.

6. سهمیه مناطق محروم

سهمیه مناطق محروم که از سهمیه های تقریبا خاص در انتخاب رشته هنر کنکور به حساب می آید، ظرفیت های کاملا مشخص و مجزا با کدرشته های اختصاصی برای هر منطقه دارد که این انتخاب رشته هنر در دانشگاه رو برای داوطلبان مشمول این سهمیه بسیار راحت تر می کند.

از طرف دیگر، شانس قبولی در کنکور هنر با این سهمیه در صورت کسب رتبه های بد هم امکان پذیر است.

اما نکته ای که در این سهمیه وجود دارد این است با قبول شدن داوطلب در کدرشته های مربوط به سهمیه مناطق محروم، حق انتقالی از آن ها سلب می شود.

بررسی دفترچه انتخاب رشته هنر

دفترچه انتخاب رشته هنر کنکور

 

دفترچه انتخاب رشته هنر کنکور سراسری شامل بخش های مختلفی است که اطلاعات مهمی رو برای راهنمایی داوطلبین در انتخاب رشته در اختیارشان قرار می دهد.

مطالعه این دفترچه قبل از انتخاب رشته هنر کنکور برای آگاهی یافتن نسبت به کدرشته های ارائه شده و شرایط پذیرش در هر دوره تحصیلی و دانشگاه به شما داوطلبان توصیه می شود.

همچنین اطلاعات کامل تری نیز در خصوص کارنامه نتایج آزمون، سهمیه ها، داوطلبان بومی و زیرگروه ها در بخش دوم این دفترچه برای انتخاب رشته هنر با سوابق تحصیلی ارائه شده است که می توانید از آن استفاده کنید.

شما داوطلبین می توانید جدیدترین نسخه منتشر شده این دفترچه که هر ساله با تغییر کدرشته محل ها و دانشگاه ها در وب سایت سازمان سنجش منتشر می شود رو از لینک زیر دانلود کنید.

 

دانلود دفترچه انتخاب رشته هنر سال 1401

 

فرم انتخاب رشته هنر در دانشگاه چگونه است ؟

فرم انتخاب رشته هنر کنکور در نسخه الکترونیکی و آنلاین از طریق وب سایت سنجش در دسترس داوطلبان رشته هنر قرار دارد. این فرم که از فیلدهایی برای وارد کردن کدرشته محل های مورد نظرتان در آن تشکیل شده است، از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست.

شما داوطلبان می توانید با ورود به سایت سازمان سنجش و انتخاب گزینه انتخاب رشته، وارد صفحه ثبت اطلاعات برای لاگین در پنل مربوطه شوید. بعد از آن با تایید اطلاعات خود همچون اطلاعات شناسنامه ای، سوابق تحصیلی و سایر اطلاعات ثبت نامی، وارد صفحه فرم انتخاب رشته هنر با سوابق تحصیلی می شوید.

این فرم مطابق دفترچه انتخاب رشته هنر دارای 150 کادر خالی برای وارد کردن کدرشته های تحصیلی شما داوطلبان رشته هنر است؛ بنابراین، در صورتی که آخرین رتبه قبولی هنر بیشتر از رتبه در سهمیه تان باشد، امکان انتخاب کدرشته های دوره های تحصیلی مختلف با توجه به کارنامه نتایج کنکور و مجاز شدنتان در آن دوره ها برای شما به وجود می آید. این از شرایط قبولی در کنکور هنر است که باید به آن توجه داشته باشید.

البته، علاوه بر رشته های متمرکز که امکان انتخاب از میان کدرشته های آن ها را دارید، شما داوطلبان کنکور می توانید از رشته های نیمه متمرکز که با شرایط خاص مثل مصاحبه و استخدام ارائه می شوند نیز به تعداد دلخواه انتخاب کنید؛ اما باید در نظر داشته باشید که این رشته های نیمه متمرکز فقط برای دو کدرشته شما رو به مصاحبه دعوت می کنند.

همچنین باید بدانید که با قبول شدن شما در کدرشته های متمرکز که در انتخاب های اولیه تان قرار داشته اند، انتخاب های مربوط به کدرشته های نیمه متمرکز شما حذف خواهند شد.

از طرفی، در صورت قبول شدن در رشته های نیمه متمرکز و شرکت نکردن در جلسه مصاحبه آن ها نیز شانس قبولی در کنکور هنر برای این رشته ها از بین می رود.

بنابراین، این مهم است که در تکمیل فرم انتخاب رشته هنر، حتما از رشته های مورد علاقه خود در انتخاب های اولیه تان استفاده کنید.

مشاوره انتخاب رشته هنر کنکور

در انتخاب رشته هنر با سوابق تحصیلی، مسئله ای که اهمیت دارد، انتخاب رشته بر اساس علاقه و استعداد شما داوطلبان است؛ چرا که اولویت بندی انتخاب رشته های شما تاثیری در افزایش شانس قبولی در کنکور هنر ندارد و انتخاب رشته به ترتیب رتبه ها از سمت سازمان سنجش انجام می شود. این یعنی، داوطلبانی که رتبه سه رقمی دارند در صورت انتخاب کدرشته ای خاص در اولویت های اول خود هیچ برتری در مقایسه با داوطلبانی که رتبه های بالاتر و چهار رقمی دارند و همان کدرشته رو در اولویت های پایین تر خود قرار داده اند، ندارند.

پس، نکته ای که اهمیت دارد این است که در فرم انتخاب رشته، سعی کنید تا کدرشته های مربوط به دوره های تحصیلی روزانه رو در ابتدای فرم و کدرشته محل های سایر دوره ها مثل پیام نور، غیرانتفاعی و … رو در صورت مجاز اعلام شدنتان در انتخاب های بعدی خود قرار دهید؛ چرا که به عنوان مثال اگر کدرشته ای از دوره تحصیلی پیام نور رو در انتخاب اول خود قرار داده و قبول شوید، انتخاب های بعدی شما در انتخاب رشته هنر کنکور بررسی و لحاظ نمی شوند.

بنابراین، پیشنهاد آکامی به شما داوطلبان هنر این است که سعی کنید 30 انتخاب اول از فرم را به کدرشته هایی که احتمال قبولی شما در آن ها بسیار کم است ولی به آن ها علاقه دارید، اختصاص دهید. بعد از آن کدرشته هایی که احتمال قبولی شما در آن ها صد درصد است را به ترتیب علاقه خود در فرم درج کنید.

البته، فراموش نکنید که مشورت با مشاوران متخصص آکامی در زمینه انتخاب رشته برای داوطلبانی که انتظار قبولی صد درصد در رشته مورد نظرشان را دارند از ضروریات است.

آشنایی با رشته های تحصیلی برای انتخاب رشته هنر کنکور

رشته های تحصیلی مندرج در دفترچه انتخاب رشته هنر

 

رشته هنر شامل برخی از پرطرفدارترین رشته های تحصیلی مانند گرافیک، نقاشی، موسیقی، کارگردانی و بازیگری است و این فرصت را در اختیار دانشجویان قرار می دهد تا با مهارت های هنری خود بتوانند پا در عرصه هنرمندان کشور بگذارند.

اما در ادامه با برخی از رشته های هنر در زیرگروه های مختلف آشنا می شوید:

  • رشته های هنر (زیر گروه یک): گرافیک، نقاشی، عکاسی، طراحی لباس، صنایع دستی، مجسمه سازی، ارتباط تصویری، طراحی صحنه، طراحی و ساخت طلا و جواهر، فرش، هنرهای صناعی، تلویزیون و هنرهای دیجیتالی، طراحی پارچه، کتابت و نگارگری، کاردانی هنر سفالگری
  • رشته های هنر (زیر گروه دو): باستان شناسی، طراحی صنعتی، مرمت بناهای تاریخی، هنر اسلامی، کاردانی باستان شناسی
  • رشته های هنر (زیر گروه سه): موزه، مرمت آثار تاریخی، کاردانی حفاظت و مرمت آثار تاریخی
  • رشته های هنر (زیر گروه چهار): ادبیات نمایشی، بازیگری، کارگردانی تلویزیون، سینما، نمایش عروسکی، کاردانی انیمیشن
  • رشته های هنر (زیر گروه پنج): آهنگسازی، موسیقی نظامی، نوازندگی موسیقی جهان، نوازندگی موسیقی ایرانی

شما داوطلبان می توانید با تحقیق از این رشته های تحصیلی، شانس قبولی در کنکور هنر خود را برای انتخاب رشته بهتر بیشتر کنید.

تحقیق دانشگاه در انتخاب رشته هنر کنکور

هر داوطلبی باید برای موفقیت در انتخاب رشته هنر در دانشگاه ، علاوه بر در نظر گرفتن رشته های تحصیلی مورد علاقه و تحقیق کردن در مورد آن ها، به جستجو و تحقیق درباره دانشگاه های معتبر هم اقدام کند.

تحقیقات دانشگاهی از مراحل مهمی است که می تواند شما را از میزان اعتبار آن دانشگاه و اساتید عضو هیئت علمی آن برای پی بردن شما به تخصص و مهارت های اساتید آشنا کند.

در صورتی که بتوانید در هر یک از این دانشگاه های معتبر و درجه یک تحصیل کنید، این شانس رو دارید که در زمان مصاحبه یا پیشنهادات شغلی، جایگاه بهتری نسبت به دیگران داشته باشید.

همچنین، برای این که بتوانید در تحقیقات خود بهتر و سنجیده تر عمل کنید نیاز دارید تا با مراجعه به دانشگاه مورد نظرتان در شهر خود، از نزدیک از نظرات دانشجویان و اساتید آن جا بهره مند شوید یا بازخوردهای فارغ التحصیلان رو از این که چطور این دانشگاه در پیشرفت تحصیلی آن ها نقش داشته است را بشنوید.

در نهایت، مورد دیگری که می تواند نقش حیاتی در تحقیقات دانشگاهی داشته باشد، مکان دانشگاه است که آیا نسبت به محل زندگی شما در فاصله مناسبی قرار دارد یا امکانات و منابع آن برای تحصیل شما دانشجویان در آن به اندازه کافی مناسب است یا خیر.

رتبه بندی دانشگاه ها در انتخاب رشته هنر کنکور

توجه به رتبه بندی دانشگاه ها، از نکات مهمی است که می تواند شما را با دانشگاه هایی که توانسته اند در آن سال، دانشجویان موفقی را تربیت و پرورش دهند و میزان سطح علمی آن ها را بالا ببرند، آشنا کند.

از این رو، در ادامه به معرفی تعدادی از دانشگاه های رتبه برتر ایران برای انتخاب رشته هنر در دانشگاه می پردازیم:

  • دانشگاه هنر اصفهان
  • دانشگاه هنر تهران
  • دانشگاه هنر تبریز
  • دانشگاه هنر شیراز
  • دانشگاه هنر سوره
  • دانشگاه صدا و سیما
  • دانشگاه هنر سمنان
  • دانشگاه هنر الزهرا

سخن آخر

انتخاب رشته هنر کنکور به روشی صحیح باعث می شود تا شانس قبولی در کنکور هنر برای شما داوطلبان هنر افزایش یابد و از نگرانی های انتخاب رشته هنر در دانشگاه برای پیدا کردن رشته و دانشگاه مناسب خود رها شوید.

بنابراین، نقش یک مشاور متخصص برای انتخاب رشته هنر بسیار حیاتی و تضمین کننده آینده تحصیلی بهتر شما است.

 

همچنین، در خصوص دریافت مشاوره تخصصی و رزرو انتخاب رشته، می توانید با شماره 09220636517 تماس حاصل نمایید.

 

ثبت نام در طرح های مشاوره VIP

منتظر تجربیات خودتون در این روش جمع بندی در قسمت کامنت ها هستیم 🙂

برای مشاهده محصولات کنکوری آکامی کلیک کنید

پیج اینستاگرام تیم آکامی   |   کانال تلگرام تیم آکامی

دیدگاه‌ها ۰