سبد خرید

راهنمای انتخاب رشته کنکور سال 1402

راهنمای انتخاب رشته کنکور سال 1402

انتخاب رشته کنکور یک مرحله بسیار مهم است که می تواند به طور قابل توجهی در آینده شغلی و رشد شخصی شما داوطلبان کنکور سراسری تأثیر بگذارد.

همانطور که می دانید، کنکور سراسری سال 1402 در اواخر نیمه اول تیرماه برای رشته های مختلف تحصیلی برگزار شد؛ در نتیجه، داوطلبین مجاز به انتخاب رشته می توانند در نیمه دوم مردادماه، بعد از اعلام نتیجه اولیه کنکور و مشاهده کارنامه و رتبه خود به انتخاب رشته بپردازند.

بنابراین اگر علاقه دارید که بدانید چطور باید انتخاب رشته کنید، ما در این مقاله از آکامی، فاکتورهای کلیدی که در انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ باید در نظر بگیرید رو بررسی می کنیم.

انتخاب رشته چیست ؟

قبل از این که بدانیم چگونه انتخاب رشته کنیم ، لازم است ابتدا با مفهوم انتخاب رشته آشنا شویم.

انتخاب رشته، بعد از ثبت نام در کنکور و شرکت در آزمون سراسری، مرحله سوم از مسیر ورود به دانشگاه است. شرکت کنندگان آزمون سراسری پس از مشاهده نتایج کنکور و رتبه در سهمیه خود، به قصد ادامه تحصیل و برای انتخاب رشته محل های دانشگاهی، مرحله انتخاب رشته مورد نظرشان را طی می کنند.

اساسا، انتخاب رشته کنکور در شکل دادن به مسیر تحصیلی و آینده شغلی شما بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین، انتخاب رشته ای که با علایق، نقاط قوت و اهداف بلندمدت شما همسو باشد، ضروری است.

در این راستا، تصمیم گیری آگاهانه نه تنها تجربه یادگیری شما رو در انتخاب رشته صحیح افزایش می دهد، بلکه شانس موفقیت شما داوطلبان رو در زمینه قبولی انتخاب رشته مورد نظرتان نیز بیشتر می کند.

بنابراین، قبل انتخاب رشته، سعی کنید تحقیقات کامل در مورد معرفی رشته های دانشگاهی موجود داشته باشید. برای شروع می توانید از موسسات مختلف و پیشنهادات مشاوران متخصص استفاده کنید و حتما عواملی مانند شهرت، برنامه درسی دوره، تخصص هیئت علمی، منابع و امکانات دانشگاه مورد نظرتان را در نظر بگیرید.

حالا که با مفهوم انتخاب رشته چیست آشنا شدید، در ادامه مقاله، زمان و شرایط انتخاب رشته سال 1402 رو بررسی می کنیم.

زمان انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ و شرایط آن

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، داوطلبان کنکور می توانند در نیمه دوم مردادماه پس از اعلام نتایج کنکور سراسری و مجاز شدن در یکی از دوره ها (روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور یا دانشگاه آزاد و …) به انتخاب رشته بپردازند.

داوطلبین بایستی دفترچه انتخاب رشته کنکور را با توجه به گروه آزمایشی خود (علوم ریاضی، تجربی، علوم انسانی، هنر، زبان خارجی) از سایت سنجش به نشانی sanjesh.org دانلود و نسبت به مطالعه و پر کردن فرم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ اقدام کنند.

چگونه انتخاب رشته کنیم ؟

از آنجایی که ممکن است شما داوطلبان کنکور در انتخاب رشته با گزینه‌های متعددی روبه رو شوید، مهم است که با بررسی دقیق و ذهنیت آگاه نسبت به انتخاب رشته کنکور اقدام کنید.

بر این اساس، داوطلبانی که قصد انتخاب دانشگاه های سراسری را دارند، می بایست با مراجعه به سایت سازمان سنجش sanjesh.org، فرم انتخاب رشته کنکور را تکمیل کنند. همچنین برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد، لازم است تا داوطلبان شرکت کننده به سامانه انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی azmoon.org مراجعه کنند.

 

مقاله های سایت آکامی که پیشنهاد میکنم بخونید

 

اما مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری به صورت زیر است:

  • به سایت org مراجعه و گزینه سراسری را از بخش میانی سایت انتخاب کنید.

سایت سازمان سنجش برای انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

 

  • در صفحه باز شده، از منوی سمت راست بر روی گزینه انتخاب رشته کلیک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری در سنجش

  • با تایید بررسی دفترچه انتخاب رشته کنکور و اصلاحات آن، وارد مرحله ورود به سامانه انتخاب رشته شوید.
  • با داشتن اطلاعاتی مثل سریال ثبت نام، شماره شناسنامه، شماره پرونده، کد ملی یا کد رهگیری، فرم ورود را تکمیل کنید.
  • پس از ورود موفقیت آمیز شما، صفحه ای باز می شود که در آن، اطلاعات شخصی و سوابق تحصیلی مثل معدل یا عنوان مقاطع تحصیلی نوشته شده است. در صورت صحیح بودن این اطلاعات بر روی گزینه تایید و ادامه کلیک کنید؛ در غیر این صورت نسبت به ویرایش اطلاعات اقدام کنید.
  • در نهایت فرم انتخاب رشته کنکور را با توجه به اولویت خود با حق انتخاب 150 کد رشته محل و برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد با حق انتخاب 100 کد رشته محل، تکمیل و رسید آن را دریافت کنید.

سخن آخر

انتخاب رشته کنکور بسیار مرحله با اهمیتی است؛ در صورتی که آگاهانه و به صورت صحیح انجام نشود، می تواند منجر به عوامل ناخوشایندی برای داوطلب و قبول شدن او در رشته محل هایی که علاقه ای به آن ندارد شود؛ در نتیجه، گرفتن انتقالی، تغییر رشته یا حتی انصراف از رشته در اولویتش قرار می گیرد.

بنابراین، برای انتخاب رشته کنکور سراسری، حتما از مشاوران متخصص کمک بگیرید تا خیالی آسوده داشته باشید.

 

چنانچه شما داوطلبان عزیز، سوالی در خصوص مراحل مختلف انتخاب رشته داشتین، می تونین سوالتون رو از طریق کامنت یا ارتباط با مشاوران تخصصی با ما در میان بگذارید.

 

سوالات متداول:

  1. انتخاب رشته کنکور 1402 چه زمانی است؟ انتخاب رشته کنکور سراسری در نیمه دوم مردادماه برای داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته در دوره های روزانه، غیرانتفاعی، پیام نور، دانشگاه آزاد و … شدند، امکان پذیر است.
  2. از چه سایتی برای انتخاب رشته باید اقدام کنم؟ سایت سازمان سنجش به نشانی org برای انتخاب رشته داوطلبان دانشگاه های سراسری و سایت azmoon.org برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد در دسترس هستند.

 

 

ثبت نام در طرح های مشاوره VIP

منتظر تجربیات خودتون در این روش جمع بندی در قسمت کامنت ها هستیم 🙂

برای مشاهده محصولات کنکوری آکامی کلیک کنید

پیج اینستاگرام تیم آکامی   |   کانال تلگرام تیم آکامی

دیدگاه‌ها ۵