سبد خرید

راهنمای انتخاب رشته ریاضی فیزیک

راهنمای انتخاب رشته ریاضی فیزیک

اگر شما داوطلبان کنکور سراسری، قصد انتخاب رشته ریاضی فیزیک رو برای ادامه تحصیل خود دارید، ممکنه این سوال رو از خودتون بپرسید که چگونه می توانید رشته یا دانشگاه مناسب خود را انتخاب کنید.

با وجود گزینه های بسیار زیاد در این زمینه، تصمیم گیری در مورد اینکه کدام رشته و دانشگاه رشته ریاضی، بهترین آموزش و فرصت ها رو برای آینده شغلی شما فراهم می کند، می تواند بسیار دشوار باشد.

بنابراین، ما در آکامی، مقاله ای را آماده کردیم تا نکات و اطلاعاتی رو در اختیار شما داوطلبان کنکور قرار دهیم که به شما در تصمیم گیری آگاهانه موقع انتخاب رشته ریاضی کمک می کند.

 

تفسیر کارنامه ریاضی برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک

همانطور که می دانید، برای این که بتوانید انتخاب رشته کنکور موفقی داشته باشید، ابتدا لازمه کارنامه خود را بعد از اعلام نتایج اولیه از سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org دریافت کنید. سپس با تحلیل کارنامه تون، رتبه و وضعیت مجاز یا غیر مجاز شدن خود در دوره های تحصیلی رو بررسی کنید.

در ادامه، برای درک بیشتر شما داوطلبان از اطلاعات کارنامه و اهمیت هر بخش از آن، قصد داریم بخش های مختلف کارنامه ریاضی رو تفسیر کنیم.

1. اطلاعات ثبت نامی و آزمونی

تفسیر کارنامه انتخاب رشته ریاضی کنکورتحلیل کارنامه از شرایط انتخاب رشته ریاضی

در بخش اول از کارنامه ریاضی، با اطلاعات شخصی و تحصیلی و همچنین شماره پرونده، سهمیه نهایی و معدل خود روبه رو می شوید که در زمان ثبت نام کنکور اقدام به وارد کردن آن ها کرده بودید. در صورتی که این اطلاعات به درستی وارد نشده بودند، باید هر چه سریع تر نسبت به اصلاح این موارد از طریق اطلاع به سازمان سنجش اقدام کنید؛ چرا که تطابق اطلاعات در انتخاب رشته ریاضی فیزیک بسیار اهمیت دارد.

به عنوان مثال اگر در زمان ثبت نام، سهمیه منطقه دو را انتخاب کرده بودید اما در کارنامه خود با سهمیه منطقه یک روبه رو شدید، این می تواند شانس قبولی در کنکور ریاضی شما رو بر اساس سهمیه در رشته مورد نظرتان تغییر دهد.

همچنین، مطمئن شوید نمره معدل تون که تاثیر مهمی در نتیجه و رتبه کنکور شما دارد هم به درستی وارد شده باشد.

از طرف دیگر، بخشی با عنوان ناحیه بومی و قطب بومی هم وجود دارد که در قسمت پایینی این بخش قرار دارد. باید توجه داشته باشید که اطلاعات این قسمت با توجه به محل تولد شما مشخص می شود.

2. اعلام علاقه مندی بر اساس تقاضانامه

تحلیل کارنامه از شرایط انتخاب رشته ریاضی

در این بخش، با توجه به اطلاعاتی که در زمان ثبت نام کنکور وارد کردید که آیا علاقه مند به انتخاب رشته ریاضی کنکور برای دوره های پیام نور یا غیر انتفاعی هستید یا آیا از کارمندان وزارت علوم و تحقیقات و فناوری یا مراکز وابسته به آن برای انتخاب رشته های خاص آن هستید، وضعیت شما با بلی یا خیر مشخص می شود.

در نظر داشته باشید، در صورتی که اعلام علاقه مندی خودتون رو قبلا برای دوره های پیام نور و غیرانتفاعی ثبت نکرده باشید، می توانید نسبت به خرید سریال ثبت نام برای دریافت مجوز انتخاب رشته در این دوره ها اقدام کنید.

همچنین، سهمیه های مربوط به کارمندان برای تنها 10 درصد از ظرفیت کدرشته های دوره های نوبت دوم دانشگاه ها است و شرایطی مثل سن کمتر از 35 سال و عدم دریافت کمک هزینه های تحصیلی برای این افراد در نظر گرفته می شود.

3. وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف

وضعیت مجاز در انتخاب رشته ریاضی فیزیک

این بخش از کارنامه ریاضی از مهم ترین قسمت های آن است که وضعیت شما داوطلبان کنکور سراسری رو با توجه به رتبه و تراز کلی که به دست آوردید، مشخص می کند.

نتایج این بخش به شما می گوید که آیا مجاز به انتخاب رشته ریاضی فیزیک در دوره های مختلف روزانه، شبانه، مجازی، خودگردان، فرهنگیان، پیام نور و غیرانتفاعی و سایر دوره های دیگر هستید یا خیر.

اگر در هر یک از دوره ها به عنوان مثال دوره روزانه غیرمجاز شدید، به این معنی است که در انتخاب رشته، حق انتخاب کدرشته های روزانه و نوبت دوم دانشگاه های دولتی مندرج در دفترچه انتخاب رشته ریاضی را ندارید و باید کدرشته های مربوط به دوره های دیگر را انتخاب کنید.

از طرف دیگر، باید توجه داشته باشید که مجاز شدن به معنای قبولی شما داوطلبان در دانشگاه نیست؛ زیرا سازمان سنجش در هر سال، چندین برابر بیشتر از ظرفیت درصد قبولی رشته ریاضی در کنکور را مجاز اعلام می کند. این ممکن است برای برخی از داوطلبان که رتبه خوبی ندارند، با مجاز شدن کارنامه شون هم نتوانند در رشته انتخابی خود قبول شوند.

همچنین، داوطلبانی که مجاز شدند و تمایل به انتخاب رشته در سال جاری را ندارند، باید توجه داشته باشند که در صورت عدم انتخاب رشته، از شرکت در کنکور دوره های روزانه سال بعد محروم خواهند شد.

4. وضعیت رتبه و نمره کل در زیرگروه های مختلف

جدول رتبه و نمره کل انتخاب رشته ریاضی فیزیک

 

این قسمت یکی دیگر از مهم ترین بخش های کارنامه ریاضی است که رتبه و تراز شما رو در زیرگروه های مختلف با توجه به سهمیه و رتبه کل کشور به شما نشان می دهد.

زیرگروه ها در انتخاب رشته ریاضی فیزیک از زیرگروه یک تا سه است که کسب هر رتبه در این زیرگروه ها معانی مختلفی دارد.

  • زیرگروه یک مربوط به مهم ترین رشته های گروه آزمایشی ریاضی مثل رشته های پرطرفدار مهندسی، مدیریت و حسابداری می شود.
  • زیرگروه دو شامل رشته های خاص مثل مهندسی شیمی، صنایع غذایی، نفت، شیمی کاربردی و محض، پلیمر و معدن است.
  • زیرگروه سه هم مربوط به رشته هایی می شود که امکان پذیرش مقطع کاردانی دارند؛ مانند کاردانی پالایش گاز، فنی جوشکاری، شهرسازی، فنی صنایع و فنی برق، فنی عمران و فنی مکانیک

از آنجایی که ضرایب دروس در هر یک از این زیرگروه ها متفاوت است، به عنوان مثال ضریب درس فیزیک در زیرگروه یک بیشتر و در زیرگروه سه کمتر است، در نتیجه رتبه ها در هر کدام از این زیرگروه ها متفاوت است.

اما در ادامه مطلب، قصد داریم به شرح هر یک ردیف های این جدول رتبه ها بپردازیم:

ردیف اول: همانطور که در تصویر می بینید، ردیف اول از این بخش مربوط به تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم است که با توجه به جدول ارائه شده توسط سازمان سنجش برای تاثیر معدل، این درصدها متفاوت بوده و می تواند رتبه و تراز شما رو تغییر دهد. این یعنی اگر داوطلبی دیپلم ریاضی داشته و در کنکور گروه آزمایشی ریاضی شرکت کرده باشد، تاثیر سوابق دیپلم بر روی رتبه و تراز این داوطلب 25 درصد خواهد بود.

ردیف دوم: به همین ترتیب برای ردیف دوم که تاثیر سوابق پیش دانشگاهی مد نظر است مانند ردیف اول محاسبه و مقدار آن برای زیرگروه های مختلف 5 درصد است.

ردیف سوم: اما ردیف سوم در این جدول، رتبه در سهمیه نهایی است که مهمترین داده ها را نشان می دهد و در انتخاب رشته ریاضی کنکور بسیار اهمیت دارد؛ چرا که این رتبه یعنی همان رتبه ای که داوطلب در میان چندین هزار نفر در سهمیه منطقه خود به دست آورده و به عنوان مبنای قبولی داوطلب مد نظر قرار می گیرد.

از آنجایی که برای سنجش درصد قبولی رشته ریاضی در کنکور به دلیل رشته های بومی گزینی، رتبه در سهمیه اهمیت دارد و نه رتبه کشوری؛ پس رتبه در سهمیه، شانس قبولی در کنکور ریاضی داوطلب را مشخص می کند و به همین علت است که در بررسی شرایط انتخاب رشته ریاضی، بایستی آخرین رتبه قبولی کنکور سراسری سال های گذشته که رتبه ای نزدیک به رتبه شما داشتند رو بررسی کنید.

ردیف چهارم: این ردیف مربوط به رتبه کشوری بدون سهمیه می شود؛ یعنی رتبه ای که در کل کشور به دست آورده اید و صرفا برای انتخاب رشته هایی با پذیرش کشوری مانند مهندسی صنایع غذایی، اپتیک، مدیریت مالی و … کاربرد دارد.

ردیف پنجم: این بخش حاوی نمره کل نهایی یا همان تراز داوطلب است که رتبه داوطلب بر اساس آن تعیین می شود و نمره آن از روی درصدهای بدست آمده و میانگین این درصدها با اعمال تاثیر سوابق تحصیلی بر روی آن به دست می آید.

تراز مبحث بسیار مهمی در موازنه شدن درصدها و رعایت عدالت است؛ به این معنی که داوطلبی که توانسته درصد بالایی در درسی با سوالات دشوار به دست بیاورد، ارزش خیلی بیشتری نسبت به داوطلبی دارد که درصد بالایی در درسی با سوالات ساده به دست آورده است.

ردیف ششم: این ردیف به تاثیر مثبت سوابق تحصیلی و معدل های دیپلم و پیش دانشگاهی اشاره دارد و نشان می دهد که نمره کل یا تراز شما تحت تاثیر کدام سوابق بوده است.

5. نمرات خام دروس امتحانی گروه آزمایشی ریاضی

نمرات خام دروس در کارنامه انتخاب رشته ریاضی کنکور

 

این بخش شامل درصدهای شما در دروس اختصاصی گروه آزمایشی ریاضی است که بر اساس تعداد سوالات درست و غلطی که دادید، نمره این دروس با درصد نشان داده شده است. این درصدها، تاثیر مهمی در نمره تراز و در نهایت رتبه شما خواهند داشت.

6. رتبه کل و آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته ریاضی

رتبه کل در سهمیه در شرایط انتخاب رشته ریاضی

 

این بخش، وضعیت کلی شما رو از لحاظ ماکزیمم رتبه کل بدون در نظر گرفتن زیرگروه ها در ردیف های 3، 4 و 5 نشان می دهد و تاثیری بر روی انتخاب رشته ریاضی فیزیک ندارد.

همچنین از داده های ستون سوم این بخش یعنی آخرین رتبه مجاز در سهمیه می توانید متوجه شوید که چرا در دوره های روزانه یا نوبت دوم مجاز شدید یا وضعیت غیرمجاز گرفتید. به این صورت که اگر رتبه در سهمیه نهایی شما عددی کمتر از مقدار آخرین رتبه مجازتان باشد، شما مجاز به انتخاب رشته های دوره های روزانه یا نوبت دوم خواهید بود؛ اما اگر این عدد در سهمیه نهایی بزرگتر از آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته ریاضی باشد، طبیعتا وضعیت غیرمجاز برای شما تعیین می شود.

7. انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی

کد دسترسی دانشگاه آزاد برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک

 

این بخش، کد دسترسی برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد رو در اختیارتان قرار می دهد.

به دلیل یکی بودن آزمون های سراسری و دانشگاه آزاد، برای این که بتوانید به انتخاب رشته دانشگاه آزاد در سایت این دانشگاه به نشانی www.azmoon.org بپردازید، نیاز به وارد کردن این کد دسترسی خواهید داشت.

در ادامه، بهتر است مروری بر شرایط انتخاب رشته در دانشگاه آزاد و بدون کنکور داشته باشیم.

در انتخاب رشته دانشگاه آزاد به دلیل این که تعداد کدرشته محل ها و تعداد انتخاب ها در فرم انتخاب رشته (20 حق انتخاب) خیلی کمتر از آزمون سراسری است، مراحل آن بسیار ساده تر و با اولویت بندی های مشابه انتخاب رشته سراسری انجام می شود.

اما در مراحل انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد که حق انتخاب به صورت نامحدود است، کمی تفاوت وجود دارد. به این صورت که با خرید هر کارت اعتباری، یک حق انتخاب کدرشته برای شما به وجود می آید. همچنین در این انتخاب رشته، داوطلبان می توانند از سایر گروه های آزمایشی که کنکور آن را شرکت نکرده اند نیز به انتخاب رشته مورد نظرشان بپردازند.

از طرف دیگر، در انتخاب رشته بدون کنکور، شرط معدل و سوابق تحصیلی به جای رتبه در سهمیه مورد نظر قرار می گیرد؛ بنابراین، حتی اگر کنکور هم شرکت نکرده باشید باز هم این حق انتخاب برای شما در صورت ظرفیت خالی آن رشته در دانشگاه آزاد وجود دارد.

تاثیر سهمیه مناطق بر شانس قبولی در کنکور ریاضی

انتخاب رشته ریاضی فیزیک بر اساس سهمیه های مشخص شده در دفترچه انتخاب رشته ریاضی، صورت می گیرد. این سهمیه ها که شامل سهمیه منطقه یک، منطقه دو، منطقه سه، سهمیه ایثارگران، خانواده شهدا و رزمندگان و سهمیه مناطق محروم است رو در ادامه این مقاله از آکامی بررسی می کنیم.

1. سهمیه منطقه یک

در میان سهمیه های رشته ریاضی، سهمیه منطقه یک از مهم ترین سهمیه ها به شمار می آید که برای دانشگاه های درجه یک مراکز استان ها همچون تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز کاربرد دارد. این سهمیه به عنوان اصلی ترین سهمیه مناطق به حساب می آید که شدت رقابت داوطلبان کنکور در آن بسیار زیاد است.

شما داوطلبان کنکور باید در نظر داشته باشید که لازمه قبولی در این سهمیه این است که رتبه بهتری نسبت به مناطق دو و سه به دست بیاورید و به این صورت، درصد قبولی رشته ریاضی در کنکور رو برای خودتون بیشتر کنید.

با این حال، باید توجه داشته باشید که میزان پذیرش در سهمیه منطقه یک نسبت به منطقه دو کمتر و از منطقه سه بیشتر است. چرا که تعداد داوطلبان شرکت کننده در سهمیه منطقه دو کنکور ریاضی بیشتر بوده، بنابراین، ظرفیت پذیرش در این سهمیه نیز بیشتر می شود.

2. سهمیه منطقه دو

انتخاب رشته ریاضی کنکور برای سهمیه منطقه دو، بسیار مهم است؛ به دلیل این که تعداد داطلبان شرکت کننده و دانشگاه های این سهمیه نسبت به منطقه یک بیشتر و در نتیجه رقابت در این سهمیه بسیار بالا است.

شما داوطلبان در سهمیه منطقه دو می توانید با رتبه قبولی بهتر نسبت به مناطق یک و سه، شانس قبولی در کنکور ریاضی رو راحت تر به دست بیاورید.

همچنین، توجه داشته باشید که قبولی شما داوطلبان کنکور در رشته های نواحی 4، 6، 7 و 9 که متعلق به سهمیه منطقه دو است و منطقه یک شامل هیچ یک از این نواحی نمی شود، حتی اگر رتبه ای بدتر از سهمیه یک هم به دست آورده باشید، راحت تر است.

3. سهمیه منطقه سه

قبولی انتخاب رشته ریاضی کنکور در سهمیه منطقه سه، به این علت که میزان ظرفیت پذیرش در این سهمیه به مراتب کمتر از منطقه دو است، کمی سخت و دشوار است؛ اما مزیتی که این سهمیه در مقایسه با سهمیه های یک و دو می تواند داشته باشد این است که شما داوطلبان کنکور ریاضی، می توانید با درصدهایی کمتر، رتبه های بسیار بهتری نسبت به دیگر مناطق به دست بیاورید.

به عنوان مثال اگر رتبه ای که داوطلب به دست آورده است در منطقه یک 3000 و در منطقه دو 2700 بوده باشد، قطعا این رتبه در سهمیه منطقه سه بهتر است و تا رتبه سه رقمی هم می تواند باشد.

 

مقاله های سایت آکامی که پیشنهاد میکنم بخونید

 

4. سهمیه ایثارگران

سهمیه ایثارگران به صورت سهمیه های 5 درصدی و 25 درصدی از سهمیه هایی است که به تازگی در شرایط انتخاب رشته ریاضی بر اساس سهمیه قرار گرفته است و قوانین خاص خود را دارد. این قوانین که در دفترچه انتخاب رشته ریاضی به طور کامل توضیح داده شده است، به شرح زیر است:

  • در سهمیه های 5 و 25 درصدی برای پذیرش در رشته و دانشگاه انتخابی خود، بایستی 70 درصد تراز مربوط به آخرین قبولی در سهمیه آزاد رو به دست بیاورید.
  • مطابق درصد سهمیه ها به میزان 5 و 25 درصد از ظرفیت کدرشته محل ها به داوطلبان این سهمیه ها اختصاص پیدا می کند. این یعنی ظرفیت پذیرش سهمیه 5 درصدی ایثارگران حتی از ظرفیت پذیرش سهمیه مناطق هم کمتر است که باعث می شود تا داوطلبان از همان سهمیه مناطق برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک استفاده کنند.
  • ظرفیت های خالی از سهمیه 25 درصدی ایثارگران به سهمیه 5 درصدی می رسد که به دلیل کمتر بودن شرکت کنندگان سهمیه 25 درصدی، درصد قبولی از طریق سهمیه 5 درصدی بیشتر شود.
  • داوطلبانی که از سهمیه 5 و 25 درصدی ایثارگران استفاده می کنند، علاوه بر سنجش رتبه خود در این سهمیه ها، از سنجش در سهمیه مناطق هم بهره می برند.
  • هزینه ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد و نوبت دوم برای داوطلبان سهمیه 25 درصدی رایگان بوده و تسهیلات خوبی نیز برای کاهش هزینه های دانشگاه های پردیس خودگردان دریافت می کنند.

5. سهمیه خانواده شهدا و رزمندگان

یکی دیگر از سهمیه ها در انتخاب رشته ریاضی فیزیک، سهمیه خانواده شهدا و رزمندگان است که مانند سهمیه ایثارگران، قوانین ویژه ای دارد. این قوانین به شرح زیر است:

  • استفاده از سهمیه خانواده شهدا با کسب 70 درصد تراز قبولی آخر در سهمیه آزاد و سهمیه رزمندگان با 75 درصد آن امکان پذیر می شود.
  • سهمیه رزمندگان به داوطلبانی اختصاص پیدا می کند که کمتر از مدت 6 ماه در جبهه حضور داشته اند.
  • سهمیه خانواده شهدا نیز متعلق به بستگان درجه یک یعنی پدر و مادر شهید، خواهر و برادرش است.
  • داوطبان سهمیه خانواده شهدا و رزمندگان، علاوه بر سنجش رتبه در سهمیه خود، رتبه در منطقه آن ها هم بررسی می شود.
  • توزیع ظرفیت در این سهمیه ها، بعد از کسر 5 و 25 درصد سهمیه ایثارگران، از مابقی آن برای شرکت کنندگان این سهمیه و سهمیه مناطق در نظر گرفته می شود.

6. سهمیه مناطق محروم

این سهمیه نیز از سهمیه های خوب و ویژه برای انتخاب رشته ریاضی کنکور است که ظرفیت پذیرش جداگانه و مختص به خود را دارد. این ویژگی باعث می شود تا داوطلبان با رتبه های خیلی بد هم شانس قبولی در کنکور ریاضی رو داشته باشند.

از طرف دیگر، کدرشته ها در دفترچه انتخاب رشته ریاضی برای سهمیه مناطق محروم، به طور جداگانه و اختصاصی برای همان منطقه منتشر می شود که این انتخاب رشته رو برای داوطلبان این سهمیه بسیار راحت تر می کند.

اما مانند دیگر سهمیه ها، این سهمیه نیز شامل قوانینی است که شما داوطلبان باید آن ها را در نظر بگیرید؛ از جمله این که بعد از قبولی در این سهمیه، حق انتقالی به دانشگاه یا مکان دیگر را ندارید.

بررسی دفترچه انتخاب رشته ریاضی

بررسی دفترچه انتخاب رشته ریاضی فیزیک

 

دفترچه انتخاب رشته ریاضی ، شامل بخش های مختلفی است که از سوی سازمان سنجش منتشر و در سایت مربوطه برای دانلود آن قرار داده می شود.

شما داوطلبان از طریق این دفترچه می توانید کدرشته های تحصیلی مورد نظرتون رو اولویت بندی و در فرم انتخاب رشته ریاضی فیزیک وارد کنید.

علاوه بر این، در ابتدای دفترچه با راهنمای عملی انتخاب رشته از نحوه دریافت کارنامه و اطلاعات آن تا نحوه انتخاب رشته و اعلام آن به سازمان سنجش رو به رو می شوید که می توانید اطلاعات خوبی از این بخش ها به دست بیاورید.

همچنین، با مقررات و شرایط انتخاب رشته ریاضی ، سهمیه های مختلف، گزینش بومی، زیرگروه ها و رتبه ها، شیوه های گزینش در آزمون سراسری، دوره های تحصیلی و شرایط کلی پذیرش دانشجو در دانشگاه آشنا می شوید.

این دفترچه هر ساله با کدرشته های جدید مربوط به دوره های تحصیلی روزانه تا پردیس خودگردان، سهمیه مناطق و دیگر سهمیه ها، کدرشته های دانشگاه فرهنگیان، غیرانتفاعی و پیام نور منتشر می شود. شما می توانید از طریق لینک زیر، جدیدترین دفترچه منتشر شده رو دانلود کنید.

دانلود دفترچه انتخاب رشته ریاضی سال 1401

 

فرم انتخاب رشته ریاضی کنکور

فرم انتخاب رشته ریاضی کنکور به صورت یک فرم آنلاین در سایت سازمان سنجش در دسترس است و پیچیدگی خاصی ندارد. تنها با ورود به سامانه انتخاب رشته سنجش و بررسی صحت اطلاعات شناسنامه ای و ثبت نام، نمره معدل دیپلم و سایر سوابق تحصیلی و دیگر اطلاعاتی که موقع ثبت نام کنکور تکمیل کرده اید، می توانید به این فرم دسترسی پیدا کنید.

البته، در صورتی که در موارد ذکر شده با اطلاعات نادرست رو به رو شدید، می توانید از طریق همان فرم، ویرایش و اصلاحات لازم رو انجام دهید.

پس از ورود به فرم انتخاب رشته، 150 فیلد توخالی رو مشاهده می کنید که به این معناست که شما داوطلبان در شرایط انتخاب رشته ریاضی ، مجاز به انتخاب 150 کدرشته با توجه به اطلاعات دفترچه انتخاب رشته هستید؛ بنابراین اگر آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته ریاضی در دوره های روزانه و نوبت دوم شما بیشتر از رتبه در سهمیه تون است، می توانید کدرشته های مربوط به این دوره ها رو داخل فیلدها بنویسید. به همین ترتیب برای سایر دوره ها مانند دانشگاه فرهنگیان، غیرانتفاعی و پیام نور نیز در صورت مجاز شدن می توانید کدرشته محل آن را مشخص و داخل فرم وارد کنید.

نکته ای که باید در نظر بگیرید در انتخاب رشته های نیمه متمرکز با شرط مصاحبه، استخدام و بورسیه است که با وجود انتخاب تعداد کدرشته های دلخواه از این رشته ها، تنها برای دو کد رشته محل، به مصاحبه دعوت خواهید شد.

همچنین، در صورتی که در یکی از رشته ها با اولویت بالاتر از رشته های نیمه متمرکز قبول شوید، این دعوت مصاحبه برای شما باطل می شود.

بنابراین، بهتر است فرم انتخاب رشته رو به گونه ای پر کنید تا رشته های مورد علاقه تان در فیلدهای ابتدایی فرم قرار بگیرند؛ هر چند که با شرکت نکردن در مصاحبه رشته های نیمه متمرکز هم این رشته ها به صورت خود به خود از حذف می شوند و امکان قبولی در آن ها از بین می رود.

مشاوره انتخاب رشته ریاضی کنکور

نکته ای که شما داوطلبان بایستی در انتخاب رشته ریاضی فیزیک در نظر بگیرید این است که اولویت بندی کدرشته هایتان را بر اساس رشته، دوره و دانشگاه مورد علاقه و میزان توانایی و استعداد خود مرتب سازی کنید؛ چرا که انتخاب های اولیه فرم، هیچ ارتباطی به شانس قبولی در کنکور ریاضی برای آن رشته ندارد. این به این دلیل است که سازمان سنجش، انتخاب رشته ها رو به ترتیب رتبه ها بررسی می کند. به عنوان مثال داوطلبی که رتبه 500 دارد و آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته ریاضی عددی مانند 14000 است، در صورتی که داوطلب رتبه 14000، کدرشته ای را در ردیف 50 داشته باشد که همان کدرشته در ردیف 1 داوطلب رتبه 500 قرار داشته باشد، این هیچ تفاوتی در میزان قبولی داوطلب رتبه 500 ایجاد نمی کند.

اهمیت اولویت بندی اینجا مشخص می شود که داوطلب به جای انتخاب دوره های روزانه در اولویت های بالاتر خود که امکان قبولی در آن ها را دارد، کدرشته های مربوط به دوره های غیرانتفاعی یا پیام نور را در ابتدای فرم انتخاب رشته خود قرار دهد. در این صورت، داوطلب در همان کدرشته غیرانتفاعی قبول می شود و سایر انتخاب های او چک و بررسی نمی شود.

بنابراین، بهتر است در فرم انتخاب رشته، کدرشته های مورد علاقه و رویایی خود را که حتی امکان قبولی در آن ها رو خیلی نزدیک نمی بینید و تعداد آن ها کم تا 30 انتخاب است را قرار دهید و تا انتهای فرم به انتخاب کدرشته هایی که درصد قبولی رشته ریاضی در کنکور شما در آن ها بیشتر است بپردازید.

فراموش نکنید که این انتخاب رشته، خیلی می تواند در سرنوشت آینده و زندگی شما تاثیر بگذارد. بنابراین، سعی کنید با دید باز و مشورت با مشاوران متخصص آکامی، انتخاب رشته کنید.

آشنایی با رشته های مختلف در انتخاب رشته ریاضی فیزیک

انتخاب رشته مناسب برای افزایش شانس قبولی در کنکور ریاضی

 

رشته ریاضی، یک رشته بسیار گسترده است که شامل بسیاری از زمینه های مطالعاتی مختلف می شود. این مهم است که قبل از انتخاب دانشگاه، رشته های مختلف را که در دفترچه انتخاب رشته ریاضی هم ذکر شده، بررسی کنید تا مشخص کنید به کدام حوزه تحصیلی بیشتر علاقه دارید.

برخی از رشته های ریاضی عبارتند از:

  • رشته های مهندسی (کامپیوتر، مهندسی پزشکی، فناوری اطلاعات، عمران، معماری، شهرسازی، برق، رباتیک، نساجی، کشاورزی، مکانیک، نفت و …)
  • رشته های مدیریتی (هتلداری، مدیریت دولتی، صنعتی، بازرگانی، مالی، امور گمرکی، امور بانکی و …)
  • سایر رشته ها (رشته ریاضی، آمار، شیمی، فیزیک و …)

بنابراین، شما می توانید با جستجو در این زمینه های مختلف ریاضی، تعیین کنید که به کدام حوزه تحصیلی علاقه دارید و بعد از آن به مرحله بعدی که تحقیق در مورد دانشگاه محل تحصیل خود است، بپردازید.

تحقیق درباره دانشگاه در انتخاب رشته ریاضی کنکور

بعد از این که شما داوطلبین کنکور، مشخص کردید که به کدام رشته ریاضی بیشتر گرایش و تمایل دارید، مهم است که درباره دانشگاه هایی که در آن زمینه تحصیلی تخصص دارند تحقیق کنید.

درست همانطور که در مورد انتخاب رشته ریاضی فیزیک، باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید، درباره انتخاب دانشگاه نیز باید اطمینان حاصل کنید که آن دانشگاه علاوه بر ارائه تحصیلات با کیفیت در زمینه رشته ریاضی، فرصت هایی رو برای تحقیق و کارآموزی نیز ارائه دهد و با اولویت‌ها و اهداف شخصی شما مناسب باشد.

بنابراین، شما باید به دنبال دانشگاه هایی باشید که در رشته انتخابی شما شهرت بالا و همچنین اعضای هیئت علمی متخصص در آن زمینه دارند.

شما می توانید با مشاهده رتبه بندی دانشگاه ها، خواندن نظرات دانشجویان فعلی و سابق و شرکت در نمایشگاه ها و جلسات اطلاع رسانی در مورد شرایط انتخاب رشته ریاضی و دانشگاه های رشته ریاضی تحقیق کنید. علاوه بر این، می توانید با تحقیق درباره اعضای هیئت علمی آن دانشگاه در رشته انتخابی خود، در مورد تحقیقات و دوره هایی که تدریس می کنند نیز بیشتر اطلاعات به دست آورید.

رتبه بندی دانشگاه ها در انتخاب رشته ریاضی فیزیک

چندین رتبه بندی دانشگاهی وجود دارد که به طور خاص بر روی رشته های ریاضی فیزیک تمرکز دارند. این رتبه بندی ها می توانند ابزار مفیدی برای تحقیق درباره دانشگاه های رشته ریاضی فیزیک باشند. در ادامه، برخی از معتبرترین رتبه بندی دانشگاه های رشته ریاضی و برترین ها آن ها در ایران آمده است:

  • دانشگاه صنعتی شریف تهران
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهران
  • دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علم و صنعت ایران

جمع بندی نکات انتخاب رشته ریاضی فیزیک

در هنگام انتخاب رشته ریاضی کنکور ، فاکتورهای مختلفی وجود دارد که باید برای تعیین اینکه آیا رشته و دانشگاه انتخابی برای شما مناسب است یا خیر، در نظر بگیرید.

یکی از مهمترین عوامل، کیفیت انتخاب رشته است و برای این است که مطمئن شوید انتخاب رشته شما با برنامه اهداف تحصیلی و شغلی شما قابل تنظیم باشد.

علاوه بر این ها، محل تحصیل دانشگاه نیز اهمیت دارد؛ این که آیا می خواهید در یک دانشگاه در یک شهر بزرگ تحصیل کنید یا یک شهر کوچکتر؟ آیا می خواهید نزدیک خانه بمانید یا برای حضور در دانشگاه شهرهای دیگر هم آمادگی دارید؟

همچنین، شما باید هزینه دانشگاه برای تحصیل را هم در نظر بگیرید. آیا در حین حضور در دانشگاه قادر به پرداخت شهریه، اتاق و غذا و سایر هزینه ها خواهید بود؟ آیا بورسیه یا گزینه های کمک مالی برای کمک به شما در پرداخت هزینه تحصیل وجود دارد؟

این ها سوالات مهمی هستند که باید هنگام تصمیم گیری در مورد شرایط انتخاب رشته ریاضی و دانشگاه مناسب برای خود در نظر بگیرید.

سخن آخر

انتخاب رشته ریاضی فیزیک مناسب، تصمیم مهمی است که می تواند بر اهداف شغلی و تحصیلی آینده شما تأثیر بگذارد. با در نظر گرفتن عوامل ذکر شده در این مقاله، جستجو در رشته های مختلف ریاضی، تحقیق در مورد دانشگاه ها و شرایط آن ها، می توانید در انتخاب رشته ریاضی کنکور خود موفق شوید.

 

همچنین، در خصوص دریافت مشاوره تخصصی و رزرو انتخاب رشته، می توانید با شماره 09220636517 تماس حاصل نمایید.

 

 

ثبت نام در طرح های مشاوره VIP

منتظر تجربیات خودتون در این روش جمع بندی در قسمت کامنت ها هستیم 🙂

برای مشاهده محصولات کنکوری آکامی کلیک کنید

پیج اینستاگرام تیم آکامی   |   کانال تلگرام تیم آکامی

 

دیدگاه‌ها ۲