سبد خرید

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر یکی از شاخه های مهندسی در انتخاب رشته ریاضی فیزیک است که به تولید و توسعه سیستم های رایانه ای می پردازد. فردی که در رشته و گرایش های مربوط به مهندسی کامپیوتر تحصیل می کند، به عنوان “مهندس کامپیوتر” شناخته می شود.

مهندسان کامپیوتر در این رشته تحصیلی با طراحی نرم افزار و قطعات سخت افزاری، برنامه نویسی و طراحی الگوریتم در سیستم های کامپیوتری آشنا می شوند.

بنابراین، اگر شما هم علاقه دارید تا بیشتر در مورد رشته تحصیلی مهندسی کامپیوتر بدانید، ادامه این مقاله از آکامی رو دنبال کنید.

اهمیت رشته مهندسی کامپیوتر چیست ؟

رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه از زمانی تکامل یافت که سیستم های کامپیوتری شروع به توسعه کردند و در این زمان، نیاز به مطالعه سیستم های کامپیوتری بیش از پیش احساس می شد.

این رشته، علاوه بر کمک به توسعه نرم افزاری، سخت افزاری و سیستم عامل های کامپیوتری، منطقه راحتی را برای دسترسی افراد برای سهولت کارشان فراهم و به مدیریت صحیح کارها کمک می کند.

از طرف دیگر، تقاضا برای سیستم های کامپیوتری به دلیل مزایای استفاده ای که دارند، به سرعت در حال افزایش است و به همین ترتیب تعداد مهندسان کامپیوتر نیز روز به روز در حال افزایش اند.

همچنین، توسعه هر فناوری جدید، کاملاً وابسته به مهندسی است و این شاخه به عنوان پایه ای برای پیشرفت های فناوری در نظر گرفته می شود. در این میان، رشته تحصیلی مهندسی کامپیوتر علاوه بر کمک به ایجاد اشتغال و فرصت های شغلی بسیار برای دانشجویان، به توسعه فناوری‌های جدید و ارتقای فناوری نیز کمک می‌کند تا عملکرد سیستم های کامپیوتری افزایش یابند.

از آنجایی که مهندسان کامپیوتر، مسئول انجام تحقیق و توسعه قطعات سخت افزاری و نرم افزاری جدید هستند، می توانند هر نوع سیستمی را برای توسعه محصولات جدید ادغام کنند.

 

مقاله های سایت آکامی که پیشنهاد میکنم بخونید

 

نقش رشته مهندسی کامپیوتر

اما نقش رشته مهندسی کامپیوتر چیست ؟ مهندسی کامپیوتر نقش مهمی ایفا می کند و در بخش های مختلف برای سهولت انجام کارها مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از نقش های مهم این رشته در زیر ذکر شده است:

رشته مهندسی کامپیوتر در ترکیب با رشته مهندسی برق کمک می کند تا اجزای سخت افزاری مورد استفاده در سیستم های کامپیوتری توسعه یابند. همچنین به طراحی سیستم های نرم افزاری مختلف مثل ماشین حساب نیز کمک می شود که این فرآیند به مهندسی نرم افزار معروف است. این مهندسان، مسئول توسعه نرافزارهای جدید بر اساس نیاز کاربران هستند.

همچنین، مهندسین کامپیوتر، وظیفه استفاده از مفاهیم شاخه های مهندسی و طراحی ریزپردازنده، میکروکنترلرها، ابررایانه ها و سایر قطعات نرم افزاری و سخت افزاری را بر عهده دارند. طراحی فناوری جدید نیز توسط مهندسان کامپیوتر با استفاده از مفاهیم مهندسی انجام می شود.

از طرف دیگر، رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه شامل حوزه های مختلف دیگر مانند رمزنگاری، کدگذاری و حفاظت از اطلاعات نیز می شود. امنیت همیشه دغدغه اصلی مرتبط با این رشته تحصیلی بوده است. بنابراین، نیاز به توسعه مکانیزم امنیتی برای سیستم های کامپیوتری توسط مهندسان کامپیوتر احساس می شود.

آینده تحصیلی رشته مهندسی کامپیوتر

از آنجایی که تکنولوژی به سرعت در حال تغییر است، می توان گفت که رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه به طور قطع، آینده بسیاری خوبی در شاخه مختلف تحصیلی دارد و علاقه مندان این رشته روز به روز در حال افزایش است.

این رشته تحصیلی، فرصت های بیشتری را برای مهندسان در شاخه های گوناگون مهندسی نرم افزار، سخت افزار و مهندسی فناوری اطلاعات ایجاد می کند.

مطابق پیش‌بینی های صورت گرفته، میزان اشتغال برای مهندسین سخت افزار در دو تا سه سال آینده افزایش می یابد که این افزایش مقدار می تواند تا 7 درصد نیز باشد.

همچنین، این پیش بینی ها نشان داده که نرخ رشد مهندسین نرم‌افزار نیز در فناوری هایی مانند هوش مصنوعی به 22 درصد افزایش خواهد یافت.

از این رو می توان نتیجه گرفت که در سال های آینده، تقاضا برای مهندسی نرم افزار در مقایسه با مهندسی سخت افزار بیشتر خواهد شد.

سخن آخر

رشته مهندسی کامپیوتر از رشته های پرطرفدار شاخه مهندسی است که به درک مفاهیم اصلی سیستم های کامپیوتری شامل سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری کمک می کند. دانشجویانی که در این رشته ادامه تحصیل می دهند، به مهندس کامپیوتر شناخته می شوند.

 

ثبت نام در طرح های مشاوره VIP

منتظر تجربیات خودتون در این روش جمع بندی در قسمت کامنت ها هستیم 🙂

برای مشاهده محصولات کنکوری آکامی کلیک کنید

پیج اینستاگرام تیم آکامی   |   کانال تلگرام تیم آکامی

دیدگاه‌ها ۰