سبد خرید

راهنمای انتخاب رشته تجربی کنکور

راهنمای انتخاب رشته تجربی کنکور

انتخاب رشته تجربی کنکور برای ورود به دانشگاه، نیازمند رویکردهای منحصر به فردی است که استعداد و علاقه شما داوطلبان رو با توجه به رتبه ای که در آزمون سراسری به دست آوردید، با هم در نظر می گیرد.

از آنجایی که انتخاب یک رشته و دانشگاه مناسب برای شما داوطلبان کنکور، بسیار اهمیت دارد، ما در آکامی، مقاله ای رو در اختیار شما دانش آموزان قرار دادیم که برای ایجاد فرصت های ویژه در انتخاب رشته تحصیلی خود بتوانید از آن استفاده کنید و دانش نظری کسب کرده رو در موقعیت عملی انتخاب رشته به کار ببرید.

تفسیر کارنامه برای انتخاب رشته تجربی کنکور

اولین مرحله در انتخاب رشته کنکور تجربی بر اساس رتبه این است ابتدا با مراجعه به سایت سنجش به آدرس www.sanjesh.org کارنامه علوم تجربی خودتون رو دریافت کنید. با مشاهده و تحلیل کارنامه خود، متوجه می شوید که چه رتبه ای در سهمیه به دست آوردید و چه وضعیتی از نظر مجاز یا غیر مجاز برای انتخاب رشته در دوره های تحصیلی مختلف دارید.

بنابراین، در ادامه، تفسیری از بخش های مختلف کارنامه علوم تجربی رو با هم بررسی می کنیم.

1. اطلاعات ثبت نامی و آزمونی

تفسیر کارنامه انتخاب رشته تجربی بر اساس رتبه

 

قسمت اول از کارنامه علوم تجربی مربوط به اطلاعات ثبت نامی و تحصیلی و اطلاعاتی همچون شماره پرونده، سهمیه منطقه و معدل کتبی شما است که در زمان ثبت نام کنکور آن ها رو دریافت کردید.

شما داوطلبان با مشاهده این بخش، در صورتی که مغایرتی در اطلاعات نشان داده شده دیدید، بایستی از طریق سازمان سنجش برای اصلاح آن موارد اقدام کنید؛ به دلیل این که مطابقت این اطلاعات با واقعیت از مهم ترین شرایط انتخاب رشته تجربی است.

بیایید این مورد رو با ذکر مثالی برای فهم بیشتر شما داوطلبان بیان کنیم؛ به طور مثال اگر اطلاعات شما در بخش سهمیه مناطق به جای منطقه یک به اشتباه منطقه دو نوشته شده باشد، قطعا موقعیت قبولی شما با توجه به سهمیه در نظر گرفته شده، تغییر کرده و مشکلاتی برای شما به وجود خواهد آورد.

این مورد در خصوص نمره معدل شما داوطلبان نیز صدق می کند و به دلیل تاثیر مهمی که معدل شما در رتبه و نتیجه کنکورتان دارد، لازمه از صحت نمره خود مطمئن شوید.

اما ستون دیگری در این جدول رتبه بندی با عنوان ناحیه و قطب بومی وجود دارد که بر اساس محل تولد شما داوطلبان مشخص می شود.

2. اعلام علاقه مندی بر اساس تقاضانامه

دوره های غیرانتفاعی و پیام نور در شرایط انتخاب رشته تجربی

 

این بخش، همانطور که از نامش مشخص است مربوط به علاقه مندی شما به انتخاب رشته تجربی کنکور در دوره های غیرانتفاعی، پیام نور، کارمندی یا بهیاری است که در صورت خرید سریال علاقه مندی در زمان ثبت نام کنکور، انتخاب این موارد برای شما مجاز می شود.

منظور از کارمندی همان کارمندان وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و موسسات وابسته به آن است که برای سهمیه 10 درصدی از ظرفیت کد رشته های خاص دوره نوبت دوم بدون دریافت کمک هزینه تحصیلی با هم رقابت می کنند. افراد مجاز در این بخش بایستی سن کمتر از 35 سال داشته باشند.

همچنین سهمیه بهیاری برای آن دسته از داوطلبانی است که بهیار هستند و می توانند از این سهمیه فقط برای رشته های پرستاری استان بومی خود استفاده کنند.

3. وضعیت مجاز و غیر مجاز در دوره های مختلف

وضعیت مجاز و غیرمجاز در انتخاب رشته تجربی چگونه است

 

نتایج این قسمت از کارنامه تجربی که بسیار اهمیت دارد، نشان می دهد که وضعیت داوطلب در انتخاب رشته تجربی چگونه است ؛ یعنی آیا داوطلب بر اساس رتبه در سهمیه و ترازی که به دست آورده، مجاز به انتخاب رشته در دوره های روزانه، نوبت دوم، مجازی و پردیس، بهیاران، دانشگاه فرهنگیان و سایر دوره های غیرانتفاعی و پیام نور است یا خیر.

در صورتی که وضعیت شما داوطلبان در دوره های روزانه، غیرمجاز باشد، به این معنی است که حق انتخاب رشته در هیچ یک از دانشگاه های دولتی روزانه یا دانشگاه های نوبت دوم مندرج در دفترچه انتخاب رشته تجربی را ندارید.

همچنین باید در نظر داشته باشید که مجاز شدن شما در هر یک از این دوره ها به معنی قبول شدنتان در دانشگاه نیست؛ بلکه به دلیل اعلام چندین برابری ظرفیت مجاز از سوی سازمان سنجش، این احتمال وجود دارد که در صورت پایین بودن رتبه خود نتوانید در رشته مورد نظرتون قبول شوید

از طرف دیگر، اگر داوطلبی که مجاز به انتخاب رشته در دوره روزانه شده است اما در سال جاری تمایلی به انتخاب رشته نداشته باشد، در کنکور دوره روزانه سال آینده نمی تواند شرکت کند و یکسال محروم می شود.

4. وضعیت رتبه و نمره کل داوطلب

وضعیت جدول رتبه بندی در انتخاب رشته تجربی کنکور

 

این بخش از مهم ترین قسمت های کارنامه علوم تجربی است که درصد رتبه در سهمیه و تراز داوطلب رو با توجه به زیرگروه های مختلف رشته تجربی نشان می دهد.

زیرگروه ها در انتخاب رشته تجربی کنکور شامل زیرگروه های یک تا پنج است و رتبه شما بر اساس این زیرگروه ها دارای مقادیر متفاوتی است.

  • زیرگروه یک مختص به رشته های پرطرفدار علوم تجربی از جمله رشته های پزشکی، پیراپزشکی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، بینایی سنجی، مامایی، هوشبری، اتاق عمل، پرستاری و … است.
  • زیرگروه دو مربوط به رشته های داروسازی، شیمی کاربردی، شیمی محض، بهداشت عمومی، بیولوژی، تکنولوژی پزشکی هسته ای، فناوری اطلاعات سلامت و مهندسی بهداشت محیط است.
  • زیرگروه سه شامل رشته های کم طرفداری مثل اقیانوس شناسی و زمین شناسی است.
  • زیرگروه چهار شامل رشته های شناور علوم انسانی مانند تاریخ اسلام، حسابداری، فقه و حقوق اسلامی، فلسفه و حکمت اسلامی، مدیریت اموربانکی، مالی، گمرکی، بازرگانی، بیمه و رشته هایی از این دست است.
  • زیرگروه پنج مربوط به رشته های مهندسی کشاورزی، امنیت اطلاعات، علوم سیاسی، علوم ورزشی، علوم و مهندسی شیلات، علوم و مهندسی خاک، گیاه پزشکی، مددکاری اجتماعی و موارد این چنینی است.

به دلیل این که ضریب دروس مختلف مانند ضریب درس زیست شناسی در هر کدام از زیرگروه های تجربی متفاوت است، در نتیجه رتبه هر یک از این زیرگروه ها نیز متفاوت است.

 

مقاله های سایت آکامی که پیشنهاد میکنم بخونید

 

در ادامه با آکامی همراه باشید تا ردیف های مهم این بخش از کارنامه رو بررسی کنیم:

ردیف اول: این ردیف به تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم اشاره می کند که شامل درصدهای موثر برای معدل با توجه به جدول ارائه شده از سازمان سنجش است و می تواند بر روی رتبه در سهمیه و تراز داوطلب تاثیر بگذارد.

مقادیر این قسمت نشان می دهد که تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم بر روی رتبه در هر یک از زیرگروه های علوم تجربی، 25 درصد است.

ردیف دوم: این ردیف نیز مانند ردیف اول به تاثیر سوابق مقطع پیش دانشگاهی اشاره دارد که مقدار آن در زیرگروه های تجربی 5 درصد است.

ردیف سوم: این ردیف شامل مهم ترین اطلاعات داده ای یعنی رتبه در سهمیه است که داوطلب توانسته در بین هزاران شرکت کننده کنکور تجربی در سهمیه منطقه خود کسب کند.

این رتبه به دلیل ماهیت بومی رشته های تجربی، به عنوان مبنایی برای قبولی شما داوطلبان در نظر گرفته می شود؛ بنابراین، اهمیت دارد که برای افزایش شانس قبولی خودتون، نتایج قبولی کنکور سال های قبل که نزدیک به نتیجه و رتبه کنکور شما داشتند رو به خوبی بررسی کنید.

ردیف چهارم: این ردیف، رتبه کشوری شما داوطلبان رو بدون در نظر گرفتن سهمیه نشان می دهد و تاثیری در انتخاب رشته شما ندارد؛ به جز در مواردی که نیاز به انتخاب رشته با پذیرش کشوری در رشته هایی مانند دکترای پیوسته بیوتکنولوژی دارید که در این صورت این رتبه به جای رتبه در سهمیه شما اهمیت پیدا می کند.

ردیف پنجم: این ردیف، نمره کل نهایی یا تراز شما داوطلبان را نشان می دهد؛ یعنی نمره ای که بر روی رتبه شما تاثیر می گذارد و از میانگین درصدهای به دست آمده و تاثیر سوابق تحصیلی تعیین می شود.

تراز اهمیت بسیاری در توازن درصدها و عدالت رتبه دهی دارد و نشان می دهد که درصد بالا آوردن در دروس دشوار ارزش بالاتری نسبت به درصد بالا آوردن در دروس آسان تر دارد.

ردیف ششم: در نهایت، ردیف آخر به شما می گوید که نمره کل یا تراز به دست آمده شما، تحت تاثیر کدام سوابق تحصیلی و معدل ها بوده است.

5. نمره خام دروس گروه آزمایشی علوم تجربی

نمرات خام دروس در انتخاب رشته تجربی بر اساس رتبه

 

این قسمت از کارنامه تجربی به درصد نمرات دروس اختصاصی شما در گروه آزمایشی علوم تجربی اشاره می کند که با توجه به تعداد سوالات صحیح یا غلطی که داشته اید، محاسبه شده است و تاثیر بسیار زیادی در رتبه و تراز شما دارد.

6. رتبه کل داوطلب و آخرین رتبه مجاز برای انتخاب رشته تجربی

رتبه کل در شرایط انتخاب رشته تجربی

 

این قسمت شامل وضعیت کلی داوطلبان کنکور تجربی است که بر اساس بیشترین مقدار عددی در زیرگروه های مربوط به ردیف های 3 و 4 و 5 از کارنامه صورت گرفته است و صرفا جنبه اطلاعاتی دارد و در انتخاب رشته تجربی کنکور تاثیری ندارد.

اما نکته ای که در این بخش حائز اهمیت است، ستون مربوط به آخرین رتبه مجاز در سهمیه است که بر اساس آن می توانید پی ببرید که وضعیت شما در انتخاب رشته تجربی چگونه است ؛ یعنی اگر مقدار رتبه در سهمیه شما کمتر از آخرین رتبه مجاز باشد، می توانید به انتخاب رشته در دوره های روزانه یا نوبت دوم بپردازید اما اگر رتبه در سهمیه تان بزرگتر از آخرین رتبه مجاز برای انتخاب رشته تجربی باشد، امکان انتخاب رشته برای شما وجود نخواهد داشت.

7. انتخاب رشته برای دانشگاه آزاد اسلامی

کد دسترسی برای انتخاب رشته تجربی دانشگاه آزاد

 

کد دسترسی در انتخاب رشته تجربی دانشگاه آزاد برای زمانی به کار می آید که شما قصد انتخاب رشته در این دانشگاه رو داشته باشید؛ برای این منظور بایستی به سایت دانشگاه آزاد به آدرس www.azmoon.org مراجعه و کد دسترسی رو برای انتخاب رشته وارد کنید.

در ادامه می خواهیم به بررسی شرایط انتخاب رشته تجربی در دانشگاه آزاد و بدون کنکور بپردازیم.

در انتخاب رشته تجربی دانشگاه آزاد ، مراحل آسان تری به دلیل تعداد انتخاب های کمتر داوطلب تا 20 حق انتخاب و همچنین تعداد کدرشته های کمتر برای تکمیل فرم انتخاب رشته وجود دارد؛ همچنین، اولویت بندی برای دانشگاه آزاد نیز تفاوتی با اولویت بندی دانشگاه های سراسری نداشته و به همان صورت انجام می شود.

اما در مورد انتخاب رشته بدون کنکور برای دانشگاه آزاد، مقداری تفاوت در پر کردن فرم انتخاب رشته وجود دارد و آن تعداد انتخاب های نامحدود در این زمینه است. یعنی هر داوطلب می تواند با هر بار خرید یک کارت اعتباری، یک امتیاز و حق انتخاب برای انتخاب کدرشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد داشته باشد.

مزیت این روش، در نظر گرفتن معدل و سوابق تحصیلی داوطلبان به جای رتبه کارنامه آن ها است و این برای داوطلبان متقاضی که در آزمون کنکور سراسری هم شرکت نکرده اند نیز بسیار کارآمد است و می توانند حق انتخاب کدرشته بدون کنکور را داشته باشند.

از طرف دیگر، داوطلبان شرکت کننده در کنکور بدون آزمون، علاوه بر انتخاب کدرشته از گروه آمایشی خود، می توانند به انتخاب کدرشته های سایر گروه های آموزشی نیز بپردازند.

تاثیر سهمیه مناطق بر شانس قبولی در کنکور ریاضی

انتخاب رشته تجربی کنکور با توجه به سهمیه های مندرج در دفترچه انتخاب رشته تجربی ، انجام می شود. این سهمیه ها از سهمیه منطقه یک تا منطقه سه و شامل سهمیه 5 و 25 درصدی ایثارگران، خانواده شهدا و رزمندگان و همچنین سهمیه مناطق محروم است که در ادامه، به توضیح این سهمیه ها می پردازیم.

1. سهمیه منطقه یک

این مهم است که شما داوطلبان کنکور بدانید که سهمیه منطقه یک در انتخاب رشته تجربی چگونه است و چه شرایطی دارد. این سهمیه مربوط به دانشگاه های درجه یک در مرکز استان هایی مثل تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز است که از مهم ترین سهمیه ها به شمار می رود و رقابت تنگاتنگی برای قبولی در این سهمیه وجود دارد.

از شرایط انتخاب رشته تجربی برای سهمیه یک، این است که بتوانید رتبه ای بهتر از مناطق دو یا سه کسب کنید تا درصد قبولی بالاتری در رشته مورد نظر خود داشته باشید.

از طرف دیگر، باید در نظر داشته باشید که میزان ظرفیت پذیرش سهمیه یک نسبت به سهمیه دو کمتر و نسبت به منطقه سه کمی بیشتر است. این به این دلیل است که تعداد شرکت کنندگان کنکور تجربی در سهمیه دو، بیشتر از سهمیه یک بوده و به این صورت ظرفیت پذیرش سهمیه منطقه دو بیشتر است.

2. سهمیه منطقه دو

سهمیه دو یکی از سهمیه های مهم و پر تقاضا در انتخاب رشته تجربی کنکور است که به دلیل تعداد بالای داوطلبان آن، سهم بیشتری از نظر ظرفیت پذیرش نسبت به مناطق دیگر دارد و رقابتی تر است.

داوطلبانی که رتبه بهتری در این سهمیه نسبت به دیگر سهمیه ها کسب می کنند، انتخاب رشته راحت تر و شانس قبولی بیشتری خواهند داشت.

همچنین، باید در نظر بگیرید که منطقه دو شامل نواحی مختلف 4، 6، 7 و 9 بوده که هیچ کدام از این نواحی به سهمیه منطقه یک مربوط نمی شود؛ در نتیجه قبولی داوطلبان کنکور تجربی در رشته های این نواحی حتی با رتبه بدتر از سهمیه منطقه یک هم آسان تر است.

3. سهمیه منطقه سه

انتخاب رشته تجربی بر اساس رتبه در سهمیه منطقه سه به دلیل ظرفیت پذیرش کم این سهمیه نسبت به منطقه دو، سخت تر است؛ در عین حال، شما داوطلبان کنکور می توانید با درصدهای کم نسبت به مناطق دو و سه، رتبه بهتری به دست آورید. برای مثال داوطلبی با رتبه 2000 در سهمیه منطقه یک و رتبه 1500 در سهمیه منطقه دو، می تواند رتبه سه رقمی در منطقه سه برای انتخاب رشته تجربی کنکور داشته باشد.

 

مقاله های سایت آکامی که پیشنهاد میکنم بخونید

 

4. سهمیه ایثارگران

سهمیه 5 و 25 درصدی ایثارگران از جمله سهمیه های جدید در دفترچه انتخاب رشته تجربی است که دارای قوانین خاصی است. این قوانین به صورت زیر برای داوطلبان در نظر گرفته می شود:

  • کسب 70 درصد از تراز آخرین قبولی مربوط به سهمیه آزاد در سهمیه های 5 و 25 درصدی ایثارگران الزامی است.
  • 5 درصد از ظرفیت کدرشته ها به سهمیه 5 درصدی و 25 درصد از ظرفیت پذیرش به داوطلبان سهمیه 25 درصدی اختصاص می یابد. به دلیل این که این میزان ظرفیت برای سهمیه 5 درصدی بسیار کم است، داوطلبان کنکور تجربی سعی می کنند تا از سهمیه مناطق خود که بیشتر است، استفاده کنند.
  • ظرفیت های استفاده نشده از سهمیه 25 درصدی به داوطلبان سهمیه 5 درصدی ایثارگران می رسد که به علت کم بودن تعداد داوطلبان شرکت کننده در سهمیه 25 درصدی، این میزان از ظرفیت، درصد قبولی رو برای سهمیه 5 درصد بیشتر می کند.
  • داوطلبان مشمول این سهمیه های 5 و 25 درصدی، علاوه بر سهمیه خود، در سهمیه مناطق هم مورد بررسی قرار می گیرند.
  • هزینه کمک تحصیلی برای داوطلبان سهمیه 25 درصدی در نظر گرفته می شود که این هزینه برای دانشگاه های شبانه و آزاد کاملا رایگان بوده و برای دانشگاه های پردیس و خودگردان به مقداری از هزینه های تحصیلی آن کاهش می یابد.

5. سهمیه خانواده شهدا و رزمندگان

سهمیه خانواده شهدا و سهمیه رزمندگان از دیگر سهمیه های انتخاب رشته تجربی بر اساس رتبه است که از قوانین خاصی پیروی می کند؛ از جمله:

  • کسب 70 درصدی تراز قبولی آخر سهمیه آزاد برای استفاده از سهمیه خانواده شهدا و کسب 75 درصدی تراز آخرین قبولی برای استفاده از سهمیه رزمندگان لازم است.
  • سهمیه رزمندگان برای داوطلبانی با حضور آن ها به مدت حداقل 6 ماه در جبهه مقدس است.
  • سهمیه خانواده شهدا برای بستگان درجه 1 شهید همچون پدر و مادرش، خواهر و برادر او است.
  • در سهمیه خانواده شهدا و سهمیه رزمندگان، سنجش رتبه در سهمیه منطقه هم مورد بررسی قرار می گیرد.
  • ظرفیت پذیرش در این سهمیه و سهمیه مناطق بعد از کسر 5 درصد و 25 درصد مربوط به سهمیه ایثارگران محاسبه می شود.

6. سهمیه مناطق محروم

سهمیه مناطق محروم از سهمیه های خاص شرایط انتخاب رشته تجربی است که ظرفیتی مشخص و جداگانه برای آن در نظر گرفته می شود. این یعنی شانس قبولی داوطلبان کنکور با وجود این سهمیه و کسب بدترین رتبه هم بیشتر می شود.

همچنین، کدرشته ها برای این سهمیه به صورت اختصاصی و مجزا برای هر منطقه منتشر می شود که مراحل انتخاب رشته تجربی کنکور را آسان تر می کند.

از طرف دیگر، ویژگی خاصی در این سهمیه وجود دارد که باید شما داوطلبان کنکور تجربی به آن توجه داشته باشید؛ این که پس از قبول شدن در کدرشته های سهمیه مناطق محروم، امکان انتقالی از شما سلب می شود.

بررسی دفترچه انتخاب رشته تجربی

بررسی دفترچه انتخاب رشته تجربی کنکور

 

دفترچه انتخاب رشته تجربی ، از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که برای آگاهی شما داوطلبان از نحوه و مراحل انتخاب رشته تجربی کنکور در سایت سازمان سنجش قرار داده شده است.

هر داوطلب می تواند با مطالعه این دفترچه، از کدرشته محل های تحصیلی مختلف آگاه و بر اساس علاقه خود به اولویت انتخاب رشته تجربی برای درج در فرم انتخاب رشته بپردازد.

همچنین، با مرور این دفترچه، این امکان برای داوطلبان ایجاد شده است تا با راهنمای کاملا عملی انتخاب رشته، چگونگی گرفتن کارنامه و نحوه انتخاب رشته تجربی بر اساس رتبه آشنا شوند و اطلاعات کاملی در این زمینه به دست بیاورند.

از طرف دیگر در بخش دوم این دفترچه، می توانید به اطلاعاتی در مورد قوانین و شرایط انتخاب رشته تجربی با توجه به سهمیه ها، بومی گزینی، زیرگروه و رتبه های آن و همچنین دوره های مختلف تحصیلی و نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه ها دست پیدا کنید.

دفترچه انتخاب رشته تجربه در هر سال با توجه به تغییرات کدرشته محل های دوره های تحصیلی روزانه و نوبت دوم تا خودگردان، سهمیه ها، کدرشته های مربوط به دانشگاه فرهنگیان، پیام نور و غیرانتفاعی انتشار می یابد. شما داوطلبان تجربی می توانید دفترچه جدید منتشر شده را از لینک زیر دانلود کنید.

دانلود دفترچه انتخاب رشته تجربی سال 1401

 

فرم انتخاب رشته تجربی چگونه است ؟

این فرم که به صورت آنلاین در سامانه سازمان سنجش قابل دسترسی است، از سادگی زیادی برخوردار است؛ به طوری که در ابتدای ورود به فرم انتخاب رشته، با تایید اطلاعات ثبت نام و شناسنامه ای، معدل دیپلم و سوابق تحصیلی و سایر اطلاعات می توانید به انتخاب رشته بپردازید.

هر چند لازم است تا قبل از ادامه مراحل، از صحت اطلاعات مذکور مطمئن شوید و در صورت وجود مغایرت از طریق همان فرم اقدام به ویرایش اطلاعات نادرست کنید.

با ورود به صفحه فرم، با 150 فیلد خالی روبه رو می شوید که همان تعداد مجاز انتخاب کدرشته ها برای شما داوطلبان بر اساس دفترچه انتخاب رشته تجربی است.

در صورتی که آخرین رتبه مجاز برای انتخاب رشته تجربی در کارنامه تون بیشتر از مقدار رتبه در سهمیه باشد، می توانید اقدام به انتخاب رشته از دوره های روزانه و نوبت دوم داشته باشید. همچنین برای دوره های تحصیلی دیگر با توجه به وضعیت مجاز یا غیرمجاز خود می توانید به انتخاب کدرشته های دانشگاه های فرهنگیان، پیام نور یا غیرانتفاعی بپردازید.

رشته های دیگری نیز با عنوان نیمه متمرکز وجود دارند که در صورت قبولی آن ها، از شرط مصاحبه و استخدام یا بورسیه برخوردارند. با این حال، باید توجه داشته باشید که با توجه به انتخاب تعداد دلخواه از این کدرشته ها، فقط برای دو کدرشته موفق به دعوت به مصاحبه می شوید.

از طرف دیگر، با قبولی در کدرشته های دوره های دیگر که در اولویت بالاتری از کدرشته های نیمه متمرکز خودتان قرار داده بودید، امکان دعوت به مصاحبه برای شما داوطلبان لغو می شود. همچنین اگر دعوت به مصاحبه رشته متمرکزی که قبول شده اید را رد کنید، این رشته به طور خود به خود از انتخاب های شما حذف می شود.

بنابراین، در نظر داشته باشید که فرم مربوط به انتخاب رشته رو تا جایی که می توانید با رشته های مورد علاقتون در انتخاب های اولیه تکمیل کنید.

مشاوره انتخاب رشته تجربی کنکور

مسئله ای که در انتخاب رشته تجربی بر اساس رتبه مهم است این است که شما داوطلبان باید اولویت انتخاب رشته تجربی برای کدرشته های دوره های تحصیلی رو با توجه به علاقه و بر اساس استعداد خود در رشته و دانشگاه دلخواهتان تعیین کنید؛ به دلیل این که در فرم انتخاب رشته، چه شما کدرشته ای رو در انتخاب های اولیه خود قرار دهید و چه در انتخاب های بعدی، این در شانس قبولی شما داوطلبان هیچ تاثیری ندارد. یعنی اگر داوطلبی با رتبه 800 کدرشته ای رو در انتخاب اول خود قرار دهد و همان کدرشته توسط آخرین رتبه قبولی کنکور تجربی در انتخاب 30 قرار داشته باشد، هیچ اولویتی برای قبولی داوطلب رتبه 800 ایجاد نمی شود. این به این دلیل است که انتخاب رشته بر اساس ترتیب رتبه ها توسط سازمان سنجش بررسی می شود.

بنابراین، اولویت بندی در صورتی اهمیت پیدا می کند که شما داوطلبان به جای قرار دادن کدرشته های دوره های روزانه در انتخاب های اول خود، بیایید و کدرشته های مربوط به دوره های پیام نور یا غیرانتفاعی رو در اولویت های بالاتر قرار دهید؛ در این صورت در همان ابتدا داوطلب در دوره غیرانتفاعی یا پیام نور قبول شده و انتخاب های دیگر او مورد بررسی قرار نمی گیرد.

پس بهتر است که در پر کردن فرم انتخاب رشته تجربی کنکور، با احتیاط عمل کنید و حتما در 30 انتخاب اولیه خود از کدرشته هایی که به آن ها علاقه دارید و امکان قبولی تان در آن ها بسیار کم است را انتخاب کنید و در فیلدهای بعدی کدرشته هایی رو قرار دهید که صد درصد در آن ها قبول می شوید.

به خاطر داشته باشید که نقش یک مشاور متخصص در این بخش بسیار اهمیت پیدا می کند. بنابراین، با مشورت متخصصان تیم آکامی، سرنوشت زندگی آینده و ادامه تحصیل خودتون رو آگاهانه رقم بزنید.

آشنایی با رشته های تحصیلی برای انتخاب رشته تجربی کنکور

رشته های مندرج در دفترچه انتخاب رشته تجربی

 

رشته تجربی، اغلب شامل رشته های پزشکی و پیراپزشکی می شود که با غوطه‌ور ساختن دانش‌آموزان در حوزه های پزشکی، فرصت یادگیری عملی و تجربه یادگیری جامع‌تری را به آن ها ارائه می‌دهد.

با این حال، برخی از مهم ترین رشته های تجربی عبارتند از:

  • رشته های تجربی (زیر گروه یک): پزشکی، اتاق عمل، داندان پزشکی، پرستاری، زیست شناسی، هوشبری، فیزیوتراپی، مامایی، بینایی سنجی
  • رشته های تجربی (زیر گروه دو): داروسازی، بهداشت عمومی، بیولوژی، شیمی کاربردی، شیمی محض، فناوری اطلاعات سلامت
  • رشته های تجربی (زیر گروه سه): اقیانوس شناسی، زمین شناسی
  • رشته های تجربی (زیر گروه چهار): حسابداری، علوم انتظامی، علوم قرآن و حدیث، فقه و حقوق اسلامی، فلسفه و حکمت اسلامی، مدیریت اطلاعات و ارتباطات، مدیریت امور بانکی، مدیریت امور گمرکی، مدیریت بازرگانی، مدیریت بیمه، مدیریت مالی
  • رشته های تجربی (زیر گروه پنج): امنیت اطلاعات، امنیت بین الملل، علوم سیاسی، علوم ورزشی، علوم و مهندسی شیلات، علوم و مهندسی صنایع غذایی، گیاه پزشکی، مددکاری اجتماعی، مهندسی طبیعت

جستجو و تحقیق در مورد این رشته ها، کمک می کند تا در انتخاب رشته تجربی بر اساس رتبه با دقت بیشتری عمل کنید و علاقه خود را هم در نظر بگیرید.

تحقیق دانشگاه برای انتخاب رشته تجربی کنکور

علاوه بر تحقیق در مورد رشته های تجربی، تحقیق درباره خود دانشگاه ها هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

بنابراین، سعی کنید اعتبار دانشگاه و اعضای هیئت علمی آن را در نظر بگیرید و به دنبال دانشگاه هایی باشید که تخصص لازم و کافی در زمینه مورد علاقه شما داشته باشند.

این اعتبار دانشگاهی می تواند فرصت های ارزشمندی را برای شما داوطلبان کنکور سراسری فراهم کند و شانس شما رو برای تضمین کارآموزی یا پیشنهادات شغلی در آینده افزایش دهد.

برای این کار می توانید بازخوردها و تجربیات دانشجویان گذشته که در رشته تجربی آن دانشگاه ها تحصیل کرده اند را در نظر بگیرید. همچنین، از تجربیات فارغ التحصیلان و تأثیراتی که این دانشگاه ها بر روی پیشرفت تحصیلی و حرفه ای آنها گذاشته اند نیز آگاهی پیدا کنید.

از طرف دیگر، در نظر گرفتن مکان دانشگاه هم به همان اندازه مهم است. پس به دنبال دانشگاه‌هایی باشید که علاوه بر فراهم کردن منابع و امکانات موجود برای دانشجویان پذیرفته شده، از نظر مسافت و دوری و نزدیکی برای شما مناسب باشد.

رتبه بندی دانشگاه ها برای انتخاب رشته تجربی کنکور

در طول سال ها، دانشگاه های مختلفی در زمینه رشته های تجربی، اقدام به پرورش دانشجویان متعهد و موفق در این رشته کرده اند که به عنوان شاهدی بر ارزش و تأثیر این دانشگاه ها بر زندگی و شغل آینده این دانشجویان بوده است.

در ادامه، تعدادی از بهترین دانشگاه های ایران برای انتخاب رشته تجربی بر اساس رتبه رو معرفی می کنیم:

  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه تربیت مدرس
  • دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
  • دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

سخن آخر

انتخاب رشته تجربی کنکور مناسب، باعث می شود تا شما داوطلبان کنکور، آمادگی بیشتری برای ادامه تحصیل و مشاغل آینده خود پیدا کنید و احتمال موفقیت های بیشتری رو در تلاش های حرفه ای خود به دست آورید.

این نکته رو فراموش نکنید که تحصیلات و موفقیت آینده شما در دستان خودتان است.

 

همچنین، در خصوص دریافت مشاوره تخصصی و رزرو انتخاب رشته، می توانید با شماره 09220636517 تماس حاصل نمایید.

 

ثبت نام در طرح های مشاوره VIP

منتظر تجربیات خودتون در این روش جمع بندی در قسمت کامنت ها هستیم 🙂

برای مشاهده محصولات کنکوری آکامی کلیک کنید

پیج اینستاگرام تیم آکامی   |   کانال تلگرام تیم آکامی

دیدگاه‌ها ۰