سبد خرید

راهنمای انتخاب رشته انسانی کنکور

راهنمای انتخاب رشته انسانی کنکور

انتخاب رشته انسانی کنکور برای ادامه تحصیل در دانشگاه از اهمیت زیادی برخوردار است و نیاز است تا شما داوطلبان در این مسیر بتوانید به انتخاب رشته هایی بپردازید که مطابق علاقه و استعداد شما هستند.

اما از آنجایی که فقط در نظر گرفتن علاقه در انتخاب رشته و دانشگاه کافی نیست و باید به سایر موارد نیز توجه داشته باشید، ما در آکامی، مقاله ای رو آماده کردیم که می تواند به شما در انتخاب رشته موثر برای رشته انسانی با توجه به رتبه ای که کسب کردید، کمک کند.

تفسیر کارنامه برای انتخاب رشته انسانی کنکور

اولین قدم در انتخاب رشته انسانی برای دانشگاه مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی اینترنتی www.sanjesh.org است تا از طریق آن بتوانید کارنامه خود را دریافت و به تحلیل آن بپردازید؛ یعنی ببینید در میان شرکت کنندگان کنکور انسانی، چه رتبه ای و چه وضعیتی از لحاظ مجاز شدن یا غیرمجاز در دوره های تحصیلی مختلف به دست آورده اید.

پس، قبل از هر چیز، بهتر است با قسمت های مختلف کارنامه علوم انسانی برای تفسیر راحت تر آن آشنا شوید.

1. اطلاعات ثبت نامی و آزمونی

تفسیر کارنامه انتخاب رشته انسانی برای دانشگاه

 

در اولین بخش از کارنامه با اطلاعاتی نظیر اطلاعات شناسنامه ای و ثبت نامی و همینطور اطلاعات مربوط به شماره پرونده، سهمیه و معدل کتبی خود رو به رو می شوید.

شما داوطلبان در نگاه اول به این بخش بایستی صحت اطلاعات درج شده در آن را بررسی و در صورت وجود مغایرت، آن ها را به سازمان سنجش از طریق سامانه مکاتبه آنلاین اطلاع دهید؛ توجه داشته باشید که این مسئله با توجه به دفترچه انتخاب رشته انسانی و اهمیت تطابق اطلاعات وارد شده با اطلاعات حقیقی بسیار مهم است و در صورت رفع نکردن ایرادات، مشکلی برای شما در روند انتخاب رشته انسانی کنکور به وجود می آورد.

به طور مثال ممکن است شما داوطلبان در قسمت سهمیه، به جای سهمیه منطقه خود، سهمیه دیگری مشاهده کنید یا معدل کتبی تان به اشتباه نوشته شده باشد، در این صورت به دلیل تاثیر سهمیه و معدل بر روی رتبه کنکور شما، شانس قبولی شما در انتخاب رشته انسانی برای دانشگاه تغییر می کند.

همچنین، توجه داشته باشید که اطلاعات قسمت ناحیه و قطب بومی در کارنامه شما داوطلبان، بر اساس محل تولدتان تعیین و مشخص می شود.

2. اعلام علاقه مندی بر اساس تقاضانامه

دوره های غیرانتفاعی و پیام نور در انتخاب رشته انسانی چگونه است

 

در صورتی که شما داوطلبان، تمایل خود را به انتخاب رشته در دوره های غیرانتفاعی یا پیام نور با خرید سریال علاقه مندی اعلام کرده باشید، می توانید در این بخش ببینید که وضعیت مجاز یا غیرمجاز بودن شما در انتخاب رشته انسانی چگونه است .

همچنین، وضعیت شما در قسمت کارمندی، در صورتی که کارمند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا سایر مراکز وابسته به آن و دانشگاه ها باشید، به مجاز تغییر می کند. این سهمیه برای 10 درصد از کدرشته های ویژه کارمندان برای دوره نوبت دوم دانشگاه ها بدون حق دریافت کمک هزینه تحصیلات و با شرط سنی زیر 35 سال است.

3. وضعیت مجاز و غیر مجاز در دوره های مختلف

وضعیت مجاز و غیرمجاز در انتخاب رشته انسانی کنکور

 

این قسمت از کارنامه، حاوی اطلاعات مهمی با توجه به رتبه و تراز شما داوطلبان است و نتایج آن مشخص می کند که وضعیت شما در هر یک از دوره های تحصیلی روزانه یا نوبت دوم، مجازی و خودگردان، فرهنگیان و غیرانتفاعی یا پیام نور در انتخاب رشته کنکور انسانی چگونه است .

اگر داوطلبان با وضعیت غیرمجاز در هریک از این دوره ها و دانشگاه فرهنگیان مواجه شدند، بر اساس اطلاعات دفترچه انتخاب رشته انسانی حق انتخاب رشته در آن دوره ها یا انتخاب رشته انسانی فرهنگیان رو ندارند.

البته این رو هم باید در نظر داشته باشید که صرفا مجاز شدن شما داوطلبان در این دوره ها به معنای قبولی صد درصدتان در آن دوره و دانشگاه نیست؛ چرا که سازمان سنجش در هر سال، داوطلبان مجاز رو با چندین برابر ظرفیت مجاز اعلام می کند.

نکته مهم دیگر که باید توجه داشته باشید، این است که قبولی در دوره روزانه و انتخاب رشته نکردن از میان کدرشته محل های روزانه، شما رو به مدت یکسال از شرکت در کنکور روزانه و انتخاب رشته انسانی برای دانشگاه روزانه محروم می کند.

4. وضعیت رتبه ها و نمره کل در زیرگروه های علوم انسانی

جدول رتبه بندی در انتخاب رشته انسانی برای دانشگاه

 

این قسمت از کارنامه علوم انسانی از مهم ترین بخش های آن است که وضعیت رتبه داوطلب در سهمیه و تراز او را در هر یک از زیرگروه های مربوط به علوم انسانی نشان می دهد.

این زیرگروه ها برای انتخاب رشته انسانی کنکور از زیرگروه یک تا پنج بوده و رتبه های نشان داده شده در هر زیرگروه متفاوت است. از آنجایی که هر زیرگروه شامل برخی از پرطرفدارترین رشته های گروه آزمایشی علوم انسانی است، بنابراین نمی توانیم زیرگروه خاصی رو به عنوان زیرگروه برتر بدانیم.

  • زیرگروه یک شامل رشته هایی نظیر حقوق، فلسفه، معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عربی، فقه و حقوق اسلامی، تاریخ تمدن ملل اسلامی، مترجمی زبان عربی، کاردانی حقوق قضایی و … است.
  • زیرگروه دو به رشته هایی مثل جامعه شناسی، آموزش علوم اجتماعی، حفاظت اطلاعات، امنیت بین الملل، روزنامه نگاری، مددکاری اجتماعی و مردم شناسی اشاره دارد.
  • زیرگروه سه شامل رشته های پرطرفداری مثل حسابداری، اقتصاد، روابط عمومی، مدیریت امور بانکی، مدیریت بیمه، مدیریت صنعتی، مدیریت مالی، هتلداری، گردشگری، مدیریت امور گمرکی، مدیریت فرهنگی هنری و … است.
  • زیرگروه چهار به رشته هایی مانند تاریخ، جغرافیا، زبان شناسی و علوم سیاسی اشاره دارد.
  • زیرگروه پنج مربوط به رشته هایی مثل روانشناسی، مشاوره، آموزش ابتدایی، علوم تربیتی، مطالعات خانواده و آموزش تربیت بدنی است.

اما دلیلی که باعث شده است تا رتبه ها در هر زیرگروه برای انتخاب رشته سراسری و انتخاب رشته انسانی فرهنگیان متفاوت شود، تفاوت در ضریب دروس مختلف در هر کدام از این زیرگروه ها است؛ به عنوان مثال زبان ادبیات فارسی و عربی از جمله دروسی هستند که ضریبشان در زیرگروه یک نسبت به زیرگروه های دیگر بیشتر است.

در ادامه، قصد داریم تا ردیف های مختلف این جدول رتبه بندی برای انتخاب رشته انسانی کنکور رو با هم بررسی کنیم:

ردیف اول: این ردیف مربوط به تاثیر 25 درصدی سابقه تحصیلی دیپلم بر روی رتبه ها در سهمیه و تراز داوطلبان است و شامل درصدهایی از تاثیرگذاری معدل بوده که قبلا از سوی سازمان سنجش تعیین شده است.

ردیف دوم: این ردیف هم به میزان تاثیر سابقه تحصیلی پیش دانشگاهی داوطلبان علوم انسانی اشاره دارد که با 5 درصد برای هر زیرگروه مشخص شده است.

ردیف سوم: رتبه در سهمیه همان رتبه ای است که توجه به آن برای شما داوطلبان مجاز به انتخاب رشته انسانی برای دانشگاه اهمیت دارد. این رتبه نشان می دهد که شما در میان هزاران داوطلب شرکت کننده، چه رتبه ای در منطقه خود به دست آورده اید و مبنایی برای قبول شدن شما به حساب می آید.

بنابراین، برای افزایش شانس قبولی خود، بهتر است اطلاعات این قسمت رو برای آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته انسانی مربوط به کارنامه سال های گذشته کنکور انسانی بررسی کنید.

ردیف چهارم: در این قسمت، رتبه کشوری شما بدون اعمال سهمیه نشان داده شده است و به جز در انتخاب رشته هایی با پذیرش کشوری مثل مدیریت امور بانکی، مالی، روابط عمومی و علوم تربیتی در سایر انتخاب رشته انسانی کنکور تاثیری ندارد و در این موارد رتبه در سهمیه شما داوطلبان مهم است.

ردیف پنجم: در این ردیف، نمره کل داوطلب یا همان تراز او نشان داده شده است؛ نمره ای که تاثیر زیادی در رتبه به دست آمده شما در انتخاب رشته سراسری و انتخاب رشته انسانی فرهنگیان دارد و از روی متوسط درصدها و تاثیر سابقه تحصیلی تان محاسبه می شود.

نمره تراز با توجه به این که در ایجاد توازن و عدالت در رتبه دهی داوطلبان نقش مهمی دارد به این معنی است که کسب درصد بالا در دروس سخت ارزش بسیار بالاتری نسبت به کسب درصد بالا در دروس آسان دارد.

ردیف ششم: ردیف پایانی از این جدول رتبه بندی نیز نشان می دهد که نمره کل نهایی یا تراز شما برای انتخاب رشته انسانی برای دانشگاه در اثر تاثیر کدام یک از سوابق تحصیلی شما و معدلتان بوده است.

5. نمره خام مربوط به دروس گروه آزمایشی علوم انسانی

نمرات خام دروس در انتخاب رشته انسانی چگونه است

 

این بخش از نتایج کارنامه علوم انسانی به درصد نمرات خام دروس اختصاصی شما داوطلبان برای انتخاب رشته انسانی کنکور اشاره دارد که بر اساس تعداد پاسخ های صحیح یا غلط شما محاسبه شده و نتایج آن در رتبه و تراز شما، اهمیت بسیاری دارد.

6. رتبه کل و آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته انسانی

رتبه کل داوطلبان و آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته انسانی

 

شما داوطلبان رشته انسانی می توانید با مشاهده این بخش از کارنامه، وضعیت کلی خود را بر اساس بیشترین نمره ای که در ردیف های 3 و 4 و 5 و با توجه به زیرگروه های مختلف کسب کرده اید را بررسی کنید. این بخش در انتخاب رشته دانشگاه سراسری یا فرهنگیان و انتخاب رشته انسانی دانشگاه آزاد تاثیری نداشته و بیشتر جنبه اطلاعاتی دارد.

اما نکته حائز اهمیت در این بخش، مربوط به ستون آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته انسانی می شود که با توجه به آن می توانید ببینید که وضعیت کلی شما در انتخاب رشته انسانی چگونه است ؛ به این صورت که اگر رتبه در سهمیه شما داوطلبان کمتر از آخرین رتبه مجاز در این بخش باشد، مجاز به انتخاب رشته در دوره های تحصیلی خواهید بود اما اگر رتبه در سهمیه تان بیشتر از آخرین رتبه مجاز باشد، مجاز به انتخاب رشته انسانی برای دانشگاه نخواهید بود.

7. انتخاب رشته انسانی دانشگاه آزاد

کد دسترسی برای انتخاب رشته انسانی دانشگاه آزاد

 

کد دسترسی برای انتخاب رشته انسانی دانشگاه آزاد زمانی کاربرد دارد که شما می خواهید به انتخاب کدرشته محل های این دانشگاه بپردازید. در این صورت بایستی به نشانی اینترنتی دانشگاه آزاد www.azmoon.org مراجعه و با ورود به صفحه انتخاب رشته، کد دسترسی رو وارد کنید.

در ادامه بهتر است با شرایط انتخاب رشته انسانی برای دانشگاه آزاد با کنکور و بدون کنکور آشنا شویم.

انتخاب رشته انسانی دانشگاه آزاد با 20 حق انتخاب از میان کدرشته های محدودتر برای این دانشگاه، از مراحل ساده تری نسبت به انتخاب رشته سراسری برخوردار است. نحوه اولویت بندی رشته ها در این دانشگاه همانند فرم انتخاب رشته انسانی کنکور سراسری است و تفاوتی ندارد.

اما در انتخاب رشته های دانشگاه آزاد بدون کنکور، تفاوت هایی در تکمیل فرم انتخاب رشته وجود دارد؛ این که شما داوطلبان می توانید با خرید هر تعداد کارت های اعتباری، به همان تعداد تا نامحدود، حق انتخاب کدرشته داشته باشید.

همچنین، در رشته های بدون کنکور این دانشگاه به جای در نظر گرفتن رتبه در سهمیه کارنامه، تاثیرات سوابق تحصیلی و معدل شما داوطلبان در نظر گرفته می شود و این برای داوطلبانی که در آزمون کنکور انسانی شرکت نکرده اند یک مزیت به حساب می آید که بدون کنکور بتوانند انتخاب رشته کنند.

در نهایت، داوطلبان متقاضی انتخاب رشته دانشگاه آزاد در رشته های بدون کنکور، می توانند علاوه بر کدرشته های گروه آزمایشی خود، از کدرشته های دیگر گروه ها نیز به انتخاب رشته انسانی کنکور بپردازند.

تاثیر سهمیه منطقه در انتخاب رشته انسانی برای دانشگاه

در انتخاب رشته انسانی کنکور برای هر یک از داوطلبان، سهمیه ای با توجه به دفترچه انتخاب رشته انسانی در نظر گرفته شده است که شامل سهمیه مناطق یک تا سه و سهمیه های 5 و 25 درصدی ایثارگران، رزمندگان و مناطق محروم می شود.

بنابراین برای این که شما داوطلبان بدانید تاثیر این سهمیه ها و تفاوت سهمیه مناطق ۱،۲،۳ در انتخاب رشته انسانی چگونه است ، ادامه مطلب رو با آکامی همراه باشید.

1. سهمیه منطقه یک

این سهمیه از مهم ترین سهمیه مناطق به حساب می آید که رقابت زیادی بر سر آن در میان داوطلبان کنکور وجود دارد. سهمیه منطقه یک شامل دانشگاه های معتبر در شهرهای بزرگ از جمله تهران، مشهد، تبریز، شیراز و اصفهان است که برای قبولی در آن بایستی رتبه در سهمیه شما از سهمیه مناطق دو و سه بهتر باشد.

همچنین، توجه داشته باشید که به دلیل منطقه دو بودن بیشتر داوطلبان شرکت کننده در کنکور، ظرفیت پذیرش در این سهمیه نسبت به منطقه 2 کمتر و از منطقه 3 بیشتر است.

2. سهمیه منطقه دو

همانطور که گفته شد این سهمیه به دلیل تعداد داوطلبین بیشتر آن از سهمیه های رقابتی و پر تقاضا در انتخاب رشته انسانی برای دانشگاه به شمار می آید و سهم بیشتری در ظرفیت پذیرش دانشگاه ها دارد.

بنابراین، داوطلبینی که رتبه در سهمیه منطقه دو آن ها نسبت به مناطق دیگرشان بهتر است، از درصد قبولی بالاتری برای انتخاب کدرشته محل های انسانی برخوردارند.

از طرف دیگر، سهمیه منطقه 2 در برگیرنده نواحی 4، 6، 7 و 9 است که این نواحی در منطقه یک وجود ندارد؛ در نتیجه، امکان قبول شدن در این نواحی حتی با رتبه های بدتر از رتبه در سهمیه منطقه یک نیز بیشتر است.

3. سهمیه منطقه سه

این سهمیه در انتخاب رشته انسانی کنکور به دلیل این که از ظرفیت پذیرش کمی نسبت به سهمیه مناطق دیگر برخوردار است، امکان قبولی سخت تری رو برای شما داوطلبان کنکور فراهم می کند.

اما نکته ای که وجود دارد این است که شما داوطلبان می توانید در این سهمیه حتی با آوردن درصدهای کمتر در دروس خود، رتبه به مراتب بهتری از مناطق دیگر به دست بیاورید.

به طور مثال، داوطلبی که رتبه 1800 در سهمیه یک و رتبه 1200 در سهمیه دو دارد، مطمئنا رتبه بهتر و حتی سه رقمی در سهمیه منطقه سه خواهد داشت.

4. سهمیه ایثارگران

این سهمیه که در دفترچه انتخاب رشته انسانی شامل سهمیه های ایثارگری 5 و 25 درصدی است از قوانین مخصوصی پیروی می کند. این قوانین رو در ادامه با هم بررسی می کنیم:

  • برای شاملین سهمیه های 5 و 25 درصدی ایثارگری، کسب 70 درصد تراز آخرین قبولی در سهمیه آزاد الزامی است.
  • ظرفیت پذیرش در کدرشته ها برای هر کدام از سهمیه های 5 و 25 درصدی به ترتیب به میزان 5 درصد و 25 درصد از ظرفیت کل است و چون این مقدار از ظرفیت برای سهمیه ایثارگری 5 درصدی خیلی کم است، داوطلبان رشته انسانی سعی در استفاده از سهمیه مناطق خود دارند.
  • به دلیل تعداد کم داوطلبین سهمیه 25 درصدی، ظرفیت های تکمیل نشده آن در این سهمیه به ظرفیت سهمیه 5 درصدی اضافه می شود و این درصد قبولی در این سهمیه را بیشتر می کند.
  • شاملین سهمیه های ایثارگری، حق استفاده از سهمیه مناطق خود را دارند و این سهمیه ها مورد ارزیابی قرار می گیرد.
  • شاملین سهمیه 25 درصدی ایثارگری، کمک هزینه هایی برای ادامه تحصیل در دانشگاه ها دریافت می کنند؛ از جمله این که هزینه تحصیل دوره نوبت دوم و دانشگاه آزاد برای این داوطلبین رایگان بوده و شهریه دوره هایی مثل پردیس خودگردان نیز برای این داوطلبان کمتر است.

5. سهمیه خانواده شهدا و رزمندگان

این سهمیه نیز در انتخاب رشته انسانی کنکور دارای قوانینی است که به شرح زیر است:

  • برای شاملین سهمیه خانواده شهدا و رزمندگان، کسب 70 درصد تراز قبولی آخر در سهمیه آزاد الزامی است.
  • سهمیه رزمندگان در صورتی به داوطلبان تعلق می گیرد که حداقل شش ماه در جبهه حضور داشته باشند.
  • سهمیه خانواده شهدا به بستگان نزدیک و درجه یک مثل مادر و پدر شهید، خواهران و برادران او تعلق می گیرد.
  • در ارزیابی رتبه در سهمیه های خانواده شهدا و رزمندگان، سهمیه در مناطق این داوطلبان نیز بررسی می شود.
  • ظرفیت کدرشته ها در این سهمیه از باقی مانده ظرفیت تعلق گرفته به سهمیه های 5 و 25 درصدی ایثارگری محاسبه می شود.

6. سهمیه مناطق محروم

این سهمیه با داشتن ظرفیت های پذیرش جداگانه و مشخص شده، از سهمیه های خاص با شانس قبولی بیشتر در کدرشته های آن به شمار می آید.

سهمیه مناطق محروم شامل کدرشته های مجزا و اختصاصی برای هر منطقه است که مراحل ساده تری رو برای انتخاب رشته انسانی کنکور مهیا می کند.

نکته ای که شما داوطلبان باید به آن توجه داشته باشید این است که در صورت قبولی در هر یک از کدرشته های سهمیه منطقه محروم، حق انتقالی به رشته یا دانشگاه دیگری را ندارید.

بررسی دفترچه انتخاب رشته انسانی

بررسی دفترچه انتخاب رشته انسانی کنکور

 

دفترچه انتخاب رشته انسانی شامل بخش های مختلفی است که به شما داوطلبان، آگاهی لازم در مورد نحوه انتخاب رشته انسانی کنکور و نحوه دریافت کارنامه را می دهد و از طریق سایت سنجش قابل دانلود و دسترسی است.

شما داوطلبان کنکور انسانی می توانید با دریافت و مشاهده این دفترچه، کدرشته محل های مربوط به گروه آزمایشی علوم انسانی رو برای انتخاب رشته دانشگاه های سراسری یا انتخاب رشته انسانی فرهنگیان مورد بررسی و مطالعه قرار دهید.

همچنین در بخش دوم از این دفترچه می توانید اطلاعاتی در خصوص شرایط و قوانین انتخاب رشته بر اساس سهمیه منطقه، بومی گزینی، زیرگروه های مختلف به همراه رتبه آن ها و نحوه پذیرش داوطلبان در دوره های تحصیلی مختلف ببینید.

دفترچه انتخاب رشته انسانی، در سال جدید با تغییراتی در کدرشته محل های دوره های روزانه، نوبت دوم، پردیس خودگردان و فرهنگیان یا پیام نور و غیرانتفاعی منتشر می شود.

شما داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی می توانید دفترچه منتشر شده سال جاری رو از لینک زیر دریافت کنید.

 

دانلود دفترچه انتخاب رشته انسانی سال 1401

 

فرم انتخاب رشته انسانی چگونه است ؟

دسترسی به فرم انتخاب رشته انسانی کنکور سراسری به طور آنلاین از طریق سایت سنجش در دسترس است. تکمیل این فرم کار ساده ای است و پیچیدگی ندارد.

شما داوطلبان می توانید با ورود به پنل انتخاب رشته انسانی برای دانشگاه و بعد از تایید اطلاعات شناسنامه ای و ثبت نامی یا تحصیلی خود به صفحه فرم انتخاب رشته منتقل شوید. همچنین این امکان برای شما وجود دارد که در صورت مشاهده مغایرت در اطلاعات درج شده بتوانید آن ها را ویرایش کنید.

در این فرم با توجه به دفترچه انتخاب رشته انسانی، 150 حق انتخاب کدرشته محل برای دانشگاه های سراسری برای شما داوطلبان انسانی وجود دارد.

از طرف دیگر، امکان انتخاب رشته زمانی برای شما داوطلبان فعال خواهد شد که مقدار آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته انسانی بیشتر از رتبه در سهمیه شما باشد؛ به عبارتی وضعیت مجاز در حداقل یکی از دوره های تحصیلی مانند روزانه و نوبت دوم یا انتخاب رشته انسانی فرهنگیان داشته باشید.

همچنین علاوه بر رشته های متمرکز، رشته هایی با عنوان نیمه متمرکز نیز وجود دارند که برای قبولی نیاز به مصاحبه و استخدام یا بورسیه در این رشته ها خواهید داشت. نکته ای که برای این گونه رشته ها وجود دارد این است که از میان انتخاب های دلخواه از این رشته ها، تنها برای دو تا از کدرشته محل های آن موفق به گرفتن دعوت به مصاحبه خواهید شد.

در نظر داشته باشید که در صورتی که در یکی از کدرشته های مربوط به دوره های تحصیلی دیگر که در اولویت بالاتر از رشته های نیمه متمرکز قرار دارند، قبول شوید، امکان دعوت به مصاحبه از شما داوطلبان سلب می شود.

همچنین در صورتی که دعوت به مصاحبه در رشته های نیمه متمرکز شدید اما درخواست مصاحبه را رد کردید، این کدرشته از لیست انتخاب های شما داوطلبان حذف خواهد شد.

بنابراین، بهتر است که اولویت های خودتون در فرم انتخاب رشته انسانی کنکور رو با رشته هایی که به آن ها علاقه دارید پر کنید.

مشاوره انتخاب رشته انسانی کنکور

همان طور که در بخش های بالا اشاره کردیم، اولویت بندی در انتخاب رشته انسانی برای دانشگاه بسیار اهمیت دارد و بایستی تا حد امکان این اولویت ها را بر اساس کدرشته های مورد علاقه و با توجه به استعداد و توانایی خودتون در آن رشته و دانشگاه مشخص کنید؛ چرا که در فرم انتخاب رشته انسانی، اساسا انتخاب کدرشته ها در انتخاب های اولیه خود یا در انتخاب های بعدی، تاثیری در شانس قبولی شما در آن کدرشته نخواهد داشت. به عنوان مثال، در صورتی که داوطلبی با رتبه در سهمیه 900 بخواهد کدرشته ای رو در انتخاب های اولیه خود بگذارد و همان کدرشته نیز توسط داوطلب دیگری که آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته انسانی را دارد در اولویت 40 آن قرار داشته باشد، هیچ تضمینی برای قبولی داوطلبی که رتبه 900 دارد به وجود نمی آید. چرا که سنجش انتخاب رشته های مختلف بر اساس ترتیب و اولویت رتبه ها به وسیله سازمان سنجش بررسی خواهد شد؛ در نتیجه زمانی اولویت بندی کدرشته ها به کار می آید که شما داوطلبان اولویت های ابتدایی خودتون رو به کدرشته های مربوط به دوره های غیرانتفاعی یا پیام نور اختصاص بدین که در این صورت با قبولی در این رشته ها، کدرشته های مربوط به دوره روزانه یا نوبت دوم شما که در اولویت های پایین تر شما بودند، بررسی نخواهند شد.

پس حتما دقت لازم در تکمیل فرم انتخاب رشته انسانی کنکور داشته باشید. سعی کنید کدرشته هایی که مورد علاقتون هستند و احتمال قبولی کمتری در آن ها دارید را در 30 اولویت اول خود قرار دهید و اولویت های بعدی رو به کدرشته هایی که احتمال قبولی صد درصد در آن ها دارید اختصاص بدهید.

فراموش نکنید، مشورت با مشاوران متخصص آکامی در مسیر انتخاب رشته انسانی برای دانشگاه، شما رو سریعتر به رشته و دانشگاه مورد نظرتان می رساند.

آشنایی با رشته های تحصیلی برای انتخاب رشته انسانی کنکور

رشته های مندرج در دفترچه انتخاب رشته انسانی

 

رشته انسانی شامل رشته های پرطرفدار حقوق، روانشناسی، حسابداری و مدیریت است که داوطلبان می توانند با انتخاب رشته انسانی برای دانشگاه، آینده خوبی را برای خود تضمین کنند.

شما داوطلبان انسانی می توانید برخی از رشته های مهم انسانی را در ادامه مشاهده کنید:

  • رشته انسانی (زیر گروه یک): حقوق، ایران شناسی، زبان و ادبیات فارسی، فلسفه، آموزش الهیات، معارف اسلامی، مربیگری عقیدتی، فقه و حقوق اسلامی، کاردانی امور دولتی، کاردانی علوم قضایی، فرهنگ و معارف اسلامی، ادیان و عرفات، تاریخ تمدن ملل اسلامی، زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات کردی، شیعه شناسی
  • رشته انسانی (زیر گروه دو): جامعه شناسی، مردم شناسی، آموزش علوم اجتماعی، برنامه ریزی اجتماعی و تعاون، علوم فنی امنیت، امنیت بین الملل، حفاظت اطلاعات، روزنامه نگاری، مددکاری اجتماعی، امنیت نرم، پژوهشگری امنیت
  • رشته انسانی (زیر گروه سه): حسابداری، اقتصاد، مدیریت امور بانکی، گردشگری، روابط عمومی، مدیریت بیمه، هتلداری، مدیریت مالی، مدیریت صنعتی، امنیت اقتصادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت امور گمرکی، مدیریت بازرگانی، مدیریت دولتی، کاردانی اشتغال، مدیریت کسب و کارهای کوچک، کاردانی امور فرهنگی، مدیریت و بازرگانی دریایی
  • رشته انسانی (زیر گروه چهار): تاریخ اسلام، علوم سیاسی، زبان شناسی، تاریخ، جغرافیا
  • رشته انسانی (زیر گروه پنج): روانشناسی، آموزش ابتدایی، علوم تربیتی، مشاوره، مطالعات خانواده، علوم ورزشی، آموزش تربیت بدنی، آموزش کودکان استثنایی، علم اطلاعات و دانش شناسی

شما داوطلبان رشته انسانی می توانید بر اساس آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته انسانی به جستجو و تحقیق درباره هر یک از این رشته های تحصیلی بپردازید تا انتخاب های بهتری در فرم انتخاب رشته داشته باشید.

تحقیق درباره دانشگاه برای انتخاب رشته انسانی کنکور

بعد از آن که تحقیق درباره رشته های تحصیلی رو به پایان رساندید، لازم است تا در مورد دانشگاه محل تحصیل خود هم اطلاعاتی به دست بیاورید؛ چرا که این موضوع می تواند در موفقیت تحصیلی شما تاثیر زیادی داشته باشد. به این لحاظ که یک دانشگاه خوب با کادر مجرب می تواند فرصت های ویژه ای رو در اختیار شما داوطلبان رشته انسانی قرار دهد و آینده شغلی شما برای استخدام در مراکز مختلف را تضمین کند.

بنابراین، سعی کنید تا اعتبار و هیئت علمی دانشگاه مورد نظرتان رو به دقت مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید که دانشگاه انتخابی شما از تخصص کافی و استادان زبردست در رشته مورد علاقه شما برخوردار است.

این کار را می توانید با تحقیقات محلی و با حضور در دانشگاه های شهر محل خود برای پرسیدن نظرات دانشجویان سال های قبل و فارغ التحصیلان آن انجام دهید یا اگر دانشگاه مورد نظرتان خارج از شهر محل زندگی شماست از طریق فضای اینترنت می توانید تحقیقات مورد نظر را انجام دهید.

همچنین در نظر داشته باشید که محل دانشگاه تحصیلی هم خیلی در نتایج انتخاب رشته انسانی برای دانشگاه شما تاثیر دارد؛ بنابراین در این مورد به فاصله دوری یا نزدیکی دانشگاه به محل زندگیتان هم توجه کافی داشته باشید.

رتبه بندی دانشگاه ها برای انتخاب رشته انسانی کنکور

هر ساله، دانشگاه های متعددی در لیست رتبه بندی دانشگاه ها از نظر ارتقا سطح دانش دانشجویان و تربیت آن ها برای حضور موثر در جامعه قرار می گیرند.

بنابراین در ادامه، قصد داریم تا برخی از بهترین دانشگاه های رشته انسانی در ایران رو بر اساس جدیدترین رتبه بندی که انجام شده است، معرفی کنیم:

  • دانشگاه تهران
  • علامه طباطبایی
  • شهید بهشتی
  • علوم قضایی
  • علوم انتظامی
  • خوارزمی
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه شیراز
  • دانشگاه اصفهان
  • الزهرا
  • شاهد
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه یزد

سخن آخر

انتخاب رشته انسانی کنکور در صورتی که آگاهانه و به درستی انجام شود می تواند موفقیت های بسیاری رو برای شما دانشجویان انسانی در زمینه های تحصیلی و زندگی آینده و شغلی فراهم کند.

به یاد داشته باشید، این شما هستید که موفقیت آینده زندگی خودتون رو رقم می زنید.

 

همچنین، در خصوص دریافت مشاوره تخصصی و رزرو انتخاب رشته، می توانید با شماره 09220636517 تماس حاصل نمایید.

 

 

ثبت نام در طرح های مشاوره VIP

منتظر تجربیات خودتون در این روش جمع بندی در قسمت کامنت ها هستیم 🙂

برای مشاهده محصولات کنکوری آکامی کلیک کنید

پیج اینستاگرام تیم آکامی   |   کانال تلگرام تیم آکامی

دیدگاه‌ها ۰