سبد خرید

روش های مقابله با ترس از شکست امتحانات و کنکور

روش های مقابله با ترس از شکست امتحانات و کنکور

ترس از شکست تو مسیر زندگی آینده برای تحصیلات یا کار و هر چیز دیگه ای، خیلی می تونه کوبنده باشه؛ به ویژه برای دانش آموزان و دانشجویانی که تلاش خودشون رو برای موفقیت در امتحانات و آمادگی برای دو ماه پایانی کنکور کرده اند و به واسطه اون، شب های بی خوابی زیادی رو گذروندن. اما اگه همیشه از گرفتن نتایج منفی می ترسید، چرا به دنبال راه های غلبه بر ترس تون نیستید؟

ما، اینجا در آکامی، راهنمایی رو برای شما دوستان آماده کردیم که می تونه بهتون کمک کنه تا بتونید ترس تون رو کنترل و مهار کنید.

ترس از شکست چیست ؟

ترس از شکست چیست

ترس از شکست ، درواقع، یکی از علائم هیجانی اضطراب هست و زمانی رخ می ده که فرد از نرسیدن به اهداف خود یا برآورده نشدن انتظاراتش می ترسه.

گاهی اوقات، این ترس از شکست در کودکان ، دانش آموزان و دانشجویان، آنقدر قویه که فرد رو از امتحان دادن یا شرکت در آزمون کنکور و دنبال کردن اهدافش باز می داره.

روش های غلبه بر ترس از شکست چیست ؟

شناسایی ترس های خودتون، به عنوان مثال برای دانش آموزی که می گه میترسم کنکور قبول نشم ، یک چیزه و غلبه بر اون ها چیز دیگه ای که باید به هر دو مورد توجه کنید.

 

مقاله های سایت آکامی که پیشنهاد میکنم بخونید

 

در اینجا چند نکته رو بیان می کنیم که می تونه کمک کنه تا شدت ترس از شکست در کنکور یا امتحاناتتون رو به میزان قابل توجهی کم کنید.

1. بپذیرید که شکست، یک امر طبیعی است

شکست خوردن، همیشه هم ناگوار و ناامیدکننده نیست بلکه می تونه چیز خوبی هم باشه. همه افراد موفق، می دونن که پذیرش شکست، بخشی از مسیر برای رسیدن به اهدف بزرگتر هست.

مطمئنا هیچ دانش آموزی، به قصد شکست، جلو نمی ره؛ اما اگه قراره اوضاع به سمت دیگه ای بره که شکست رو تجربه کنید، بهتره این اتفاق سریع تر بیفته؛ چراکه زودتر می تونید از اشتباهات خودتون درس بگیرید و به مسیرتون ادامه بدید.

2. ذهن چالش گر داشته باشید

اما یک ذهن چالش گر در مقابله با ترس از شکست چیست ؟ این یعنی که اگه چیزی رو برای اولین بار تجربه می کنید، ذهنتون رو به جای سوق دادن به سمت ترس از شکست تحصیلی، به پذیرش چالش های جدید، کنجکاوی و تفکر مثبت عادت بدید.

سعی کنید، به هر موقعیتی به عنوان یک تجربه جدید برای یادگیری نگاه کنید و با تمرین کردن زیاد، خودتون رو به موفقیت نزدیک تر کنید.

برای دانش آموزانی هم که کمال گرا هستن و قصد دارن که در اولین تلاش شون، موفق بشن، باید بپذیرن که این یک انتظار غیر واقعی هست؛ چراکه قطعا توی مسیرتون با موانعی روبرو خواهید شد و این هیچ اشکالی نداره.

بدونید که دو گام کوچیک رو به جلو با یک گام به عقب هنوز می تونه توی موفقیت تون تاثیر مثبت داشته باشه.

3. با کسی که می شناسید صحبت کنید

وقتی ذهنتون خیلی درگیر اینه که میترسم کنکور قبول نشم یا توی امتحانات پایان ترمم موفق نشم، فکر کردن بیش از حد به این مسائل می تونه به شما فشار روانی زیادی وارد کنه. در این صورت، صحبت کردن با فردی که بهش اعتماد دارید، کمک خوبی به روشن شدن وضعیت تون می کنه. این فرد می تونه یک دوست باشه یا مربی، اعضای خانواده یا یک روانگر.

بنابراین، سعی کنید در مورد ترس هاتون به اون ها بگید و به نظراتی که می دن گوش بدید؛ چراکه این افراد می تونن دیدتون رو نسبت به این مسائل به وجود آمده تغییر بدن.

4. زمان بیشتری به خودتان دهید

راه های غلبه بر ترس از شکست در کنکور

وقتی در مورد موقعیتی مثل ترس از شکست در کنکور نگران هستید، احتمالا تمرکز کردن روی پیامدهای منفی اون، کار آسونیه؛ اما باید بدونید، تا زمانی که این وضعیت رو پشت سر نذاشتید و در آزمون شرکت نکرده اید، نمی تونید پایان مشخصی رو برای نتیجه آزمون در نظر بگیرید.

بنابراین، زمان بیشتری به خودتون بدید و از مهارت های تجسم تون استفاده کنید و این احتمال رو بدید که همه چیز بهتر از آنچه که فکر می کنید، پیش می ره؛ چراکه شما نمی تونید آینده رو پیش بینی کنید.

5. هزینه تلاش نکردن خود را به خاطر بسپارید

از موارد دیگه ای که موجب ترس از شکست در کودکان ، دانش آموزان و افراد دیگه می شه، اینه که اصلا تلاشی برای رسیدن به هدفشون انجام نمی دن و انتظارات بیهوده دارند؛ اما باید بدونید که این تلاش نکردن هزینه داره و با این کار، بعضی فرصت های بزرگ زندگی تون رو حتما از دست خواهید داد.

به یاد داشته باشید که تلاش کردن و شکست خوردن، اغلب بهتر از تلاش نکردنه.

سخن آخر

در این مقاله، سعی کردیم نکاتی رو بیان کنیم که با استفاده از اون ها بتونید بر روی ترس از شکست تحصیلی یا شغلی خودتون غلبه کنید.

امیدواریم این مقاله ترس از شکست، برای شما هم مفید بوده باشه. نظر شما چیه؟

 

ثبت نام در طرح های مشاوره VIP

منتظر تجربیات خودتون در این روش جمع بندی در قسمت کامنت ها هستیم 🙂

برای مشاهده محصولات کنکوری آکامی کلیک کنید

پیج اینستاگرام تیم آکامی   |   کانال تلگرام تیم آکامی

 

دیدگاه‌ها ۰